Når man vælger The International Baccalaureate® (IB) i stedet for en STX, er der mange små forskelle. En af dem er, at man for at skabe balance i sit ungdoms- og studieliv, skal deltage i forskellige CAS-projekter. CAS står for Creativity, Action og Service og der skal lægges en i forvejen fastlagt timetal i hver disciplin. Altså tvangsaktiviteter, som mødre og fædre ikke skal tvinge deres ungdomssløvsindsramte og zoombielignende unge mennesker til. De har ikke noget valg. Ha!
Oline har været vidt omkring og er på den måde blevet klogere på sig selv. Det kan hendes mor lide :-)
Hun skriver lidt om det nedenfor, for de, som gider læse engelsk:
Communicating to a Broader Audience
Throughout my years of IB I have participated in 8 CAS projects. Some of which have been to my benefit, such as running and hiking, and some which have also benefitted others, such as helping to plan IB Day, being a buddy for a new student, and teaching a biology class. I have also developed creatively through some of my projects, such as baking and roleplaying.
My CAS projects have helped me develop in many ways, such as helping me overcome my shyness, and helping me find creative solutions such as making running more fun by using an interactive story app on my phone. I would say, however, that the project that has helped me develop the most is when I taught a biology class. It really helped me as a student as it helped me understand how my teachers might feel when teaching. I was having difficulties getting any response out of the students I taught, but through this I learned how my teachers might want me to respond so they know I am paying attention and am participating.
In conclusion, through my CAS projects I developed in multiple ways. My creative projects such as baking helped me improve my creative skills, roleplaying helped me overcome my shyness, and especially teaching has given me benefits as a student as I know how I can help my teacher by being more responsive in class.
/Oline Weller
18 kommentarer
Liselotte
19. marts 2013 at 07:23Jeg tror på hende :-)
Sidse
18. marts 2013 at 22:33Hende kan du sagtens stolt og tillidsfuld sende ud i verden. Verden blive altid et bedre sted at være i, når kloge unge sendes ud og agerer.
Annelise
18. marts 2013 at 15:33så godt gået, flot skrevet og meget let forståeligt :0)
Liselotte
18. marts 2013 at 13:14Mor er stolt! :-)
Tine
18. marts 2013 at 09:13Mor er stolt ! :-)
Jette Eskildsen
18. marts 2013 at 07:27Well done,that`s great.
Sole
18. marts 2013 at 00:14Fine reflektioner og dejligt engelsk!!
Tina - omme i London
17. marts 2013 at 22:36And as for the written English; well done that young lady!
Jeanette
17. marts 2013 at 22:01Kære Oline,
oh om havde flere elever din oplevelse ;-)
Bedste hilsner Jeanette,
– en biologilærerinde fra hovedstaden :-)
marianne bentzen
17. marts 2013 at 21:26S Å D A N Oline – du lyder som en meget speciel ung pige! Godt gået.
Kh Marianne
Susan Petersen
17. marts 2013 at 21:09Det lyder saa spaendende, hvor er det dog en god ide.
Oline, hvor skriver du godt engelsk, og det lyder som om du virkelig har faaet noget ud af CAS, det skoent at hoere.
Camilla Foldager
17. marts 2013 at 20:08Hvor er det smukt tænkt, og ikke mindst skrevet. Det går direkte i mit uddannede håndarbejsdlærerhjerte.
Hvis bare alle elever ville tænke sådanne tanker, ville verden være et bedre sted at undervise.
kh. Camilla
HanneM
17. marts 2013 at 19:53Spændende! Min datter skal begynde på pre-IB til sommer og glæder sig vildt. Også til CAS-delen. Godt at høre om Olines erfaringer. Det lader jo til at hun virkelig har fået noget ud af det. Og dygtig til engelsk er hun!
Sandra
17. marts 2013 at 19:44Klog kvinde, hende Oline:)
Marianne
17. marts 2013 at 19:33Woww – en ung dame der kan, vil og gør .
Smukt skrevet .
Tine
17. marts 2013 at 19:18Hvilket smukt engelsk den unge dame skriver.
kirsten pauli
17. marts 2013 at 19:08well written oline. liselotte be proud.:)
Anne Holtegård
17. marts 2013 at 19:06Jeg havde ikke hørt om den uddannelse før! Og er ikke klar over hvor den ender….!
Jeg kan rigtig godt lide den måde, den studerende skal byde ind og bruge sig selv. Den forståelse af verden og selvindsigt det giver kunne bruges i mange andre uddannelser!!!!! Godt gået, Oline.