Jeg føler mig voldtaget. Det lyder helt vildt dramatisk og nogle vil, når jeg er færdig med min lille fortælling, ryste på hovedet og kalde mig et hysterisk fæ. Så er det sådan. Min oplevelse er, at jeg er blevet voldtaget – ikke sådan fysisk, som du sikkert kan regne ud, men i overført betydning. Det var grænseoverskridende. Det var traumatisk. Jeg kan faktisk ikke finde mindre farvede ord, for det, jeg har måttet lægge tid til i dag.
Jamen hvad har du da lavet, Liselotte?, tænker du nok…
Ikke noget særligt faktisk. Jeg er jo sygemeldt. I fredags fik jeg en indkaldelse til et obligatorisk forløb i projekt “Aktive – hurtigere tilbage” indenfor Aalborg Kommune, som for øjeblikket delvist finansierer min sygemelding. Projektet, indholdet og formen kan diskuteres, men indiskutabelt er det, at det er Aalborg Kommune, som for øjeblikket har hånd- og halsret over mig og min tid. De kan sagtens forlange, at jeg skal møde op og deltage i et projektforløb, som det ovenfor beskrevne. Det anfægter jeg overhovedet ikke og egentlig er det vel rimeligt, at de gerne vil have hånd i hanke med de penge, de pøser i enden på mig, men jeg kan ikke have det! Jeg er stor tilhænger af personlig frihed og jeg bliver næsten fysisk dårlig, når jeg ikke er i stand til at klare mig selv, som for øjeblikket, så at blive mindet om, at det oven i købet er Aalborg Kommune, som endnu en gang må ind over mit liv, jamen det kan jeg næsten ikke holde ud.
Jeg har så meget modstand på det og det kommer til at fylde så meget i mig, at jeg til den efterfølgende, individuelle samtale er nødt til at forklare mig. Nødt til at udlevere detaljer om mit privatliv, som jeg slet ikke havde intentioner om at dele. Nødt til at forklare, at jeg ikke kan holde ud til at være i det her, fordi min tillid til Aalborg Kommune har lidt alvorlig skade og er forvandlet til mistillid. Nødt til at dele ud af den smerte, der stadig fylder. Nødt til, fordi jeg ellers ikke ved, hvordan jeg skal kunne navigere i det her, som ikke får en ende, før jeg igen er raskmeldt.
Bagefter, da jeg forlader samtalen, føler jeg, at jeg er blevet voldtaget. Uforvarende ja, men ikke desto mindre. Jeg går nøgen og iturevet derfra. Og jeg er stadig ikke tilpas med at skulle navigere i det regi. Slet ikke. Fandens at have spøgelser siddende på skuldrene, men det har jeg altså.
51 kommentarer
Sole
23. september 2012 at 21:02Ahaaaa, faldt lige over denne her igen…. Den der med, at “vi har så godt af at komme lidt ud blandt andre”, den husker jeg også tydeligt. Så NU forstår jeg en hel del bedre, hvad der skete for mig sidste sommer, hvis det stadig er de samme regler. NU forstår jeg, hvorfor jeg, da min fritstilling var en kendsgerning, blev opfordret til at raskmelde mig. NU faldt der bare en hel del brikker på plads for mig. Tak til Mona for at ha’ hevet den her frem af arkiverne!!!!! Jeg tror faktisk, jeg blev et par kg lettere……. tiltrængt ;-))))
Mona B Jensen
23. september 2012 at 13:46Hej.
Nu har jeg lige modtaget indkaldelse til det samme forløb som dig.
Jeg er ramt af 2 kræfformer. Slidgigt i ryg og nakke, dårlige skuldre og en golf/tennis albue.
Jeg har efter jeg har læst alt det du skriver i hvert fald besluttet mig til ikke at fortælle mere end jeg føler de har behov for at vide.
Håber alt det bedste for dig.
Sanne
12. oktober 2009 at 16:54Åh, glemte helt at følge med.
Nej, jeg skal ikke stå til ansvar herinde, men vil gerne fortælle lidt om, hvad jeg og mine kollegaer helt konkret gør. Vi forklarer gang på gang ledelse og forvaltning, at vi arbejder under fuldstændig urimelig forhold – men der er fokus fra deres side på refusion (som fås ved at overholde de af regeringen udstukne regler om aktiveringsgrad og det at tale med borgere hver 13. uge) og ikke om kvalitet i arbejdet. Men systemet arbejder også langt som for os, og når vi begynder at kunne se, at der kommer en arbejdspukkel og gør opmærksom på det, så går der lang tid, før ringene i vandet når helt dertil, hvor ledelse og forvaltning ser, at der må gøres noget. Vi har talt med tillidsrepræsentanter, men det er rigtig svært at strejke, fordi vi er i 7 forskellige fagforeninger grundet forskellige uddannelsesbaggrunde. Igen er de færreste på mit Jobcenter uddannede socialrådgivere, så det er svært at samle tropperne, fordi vi ikke har en fagforening i ryggen. Sidst der var “klagerapport” fra Borgerrådgiveren fik Jobcentrene en regulær skideballe grundet for dårlig/langsom sagsbehandling, men vi opnåede de økonomiske resultater og så regner forvaltningen med at det hele fungerer, selvom vi sidder og råber på flere medarbejdere, urimeligt arbejdspres osv.
Vi kunne sikkert gøre mere og jeg ville ønske, at jeg havde overskuddet til at hoppe på barrikaderne, men istedet vælger jeg, at bruge min tid på at gøre mit bedste for borgerne. Min klage fylder og rykker ikke mere end borgernes, har jeg opdaget, hvilket jo siger en hel del om det offentlige system. Men vi taler meget om, hvad vi kan gøre og stopper ikke med at gøre opmærksom på, at kvaliteten er dårlig og at der trænger til en ordentlig renovering.
kat
9. oktober 2009 at 22:34Hej Igen,
Ja, jeg bliver da noedt til lige at skrive igen. Jeg hoerte nemlig lige et program i radioen hvor en fyr ringede ind fordi han havde samme foelelser som dig og som vaerten sagde, saa handler det ogsaa om at hvis man ikke tilgiver, saa straffer man sig selv, for det er jo ikke gode foelelser at rende rundt med.
Knus, Kat
Liselotte
8. oktober 2009 at 08:32PMX, jeg er også bekymret over, at man i min kommune snakker om præmieringsordninger til jobcentrene, som på den måde vil få budgetmidler i takt med, at flere sygemeldte kommer i delvis arbejde eller deltager i aktive forløb… for så er hensynet til individet afløst af økonomiske interesser og det giver aldrig grobund for empati, rummelighed og individuelle hensyn. Vistnok det modsatte ;-)
Hanne, jeg er også glad for at bo i et samfund, hvor man kan få hjælp, når man er syg. Jeg synes overhovedet ikke, at det er for meget forlangt, at den hjælp, som langt de fleste ramte selv har betalt over skatten gennem et langt/kort liv, gives med respekt og værdighed, så mennesker, som lige nu er slået i stykker af omstændigheder, de ikke selv er herre over, kommer ud på den anden side som hele mennesker med værdigheden i behold. Det må være målet for et samfund :-)
Bolette, jeg siger tak for de smukke ønsker :-)
Kat, du tager garanteret slet ikke fejl, men jeg er af den overbevisning, at der er ting her i livet, som ikke nødvendigvis skal tilgives. I min hverdag lever jeg fint med den oplevelse vi havde, men konfronteret med den reagerer jeg og det handler naturligvis om, at jeg ikke har tilgivet og stadig er vred. Jeg synes, at det må være sådan, omend det ikke er særligt praktisk. Følelsen af voldtægt handler mere om, at jeg tvinges til at dele privatliv med mennesker, som dybest set er mig uvedkommende. Det er grænseoverskridende.
Ja, vel sørger jeg. Det gør jeg nok resten af livet, men sådan skal det nok også være, når man mister sit barn, tror jeg. Mindre smerfuldt. Mindre intenst, men sorgen, den bor i hjertet sammen med alle de gode historier, som heldigvis fylder mest :-)
kat
8. oktober 2009 at 03:51Kaere Liselotte,
Hvor kan jeg godt forstaa at du foeler det saadan. Det maa vaere saa haardt at skulle vende tilbage med alle de grimme oplevelser I har haft.
Men jeg maa spoerge dig, naar du nu ved at du har det saadan, kunne det maaske taenkes at der er noget der ikke helt er paa plads endnu? Noget der maaske ligger og ulmer og temmelig sikkert kan klares med lidt terapi? I bund og frund handler det jo om at du stadig soerger og det vild u altid goere, men ville det ikke vaere bedre at soerge paa mindre vred maade, soerge uden at foele vrede og voldtaegt.
Jeg haaber du finder ud af det.
Knus, Kat
Bolette
8. oktober 2009 at 01:32Kære Liselotte jeg er helt enig .. jeg tænker bare helt uden for rammen af den kasse der indimellem , for det er åbenbart ik nok bare at bruge de virkemidler vi kender til , jeg kender ingen der stemmer på den siddende regering , selvfølgelig aller mest fordi lige tiltrækker lige … skriver om emnet på min egen blog ved lejlighed , jeg vil ønske alt det bedste og værdighed for dig og os alle forsat god heling kan se på indlæggene at du er bedring … må kraften være med os alle ..
hanne
7. oktober 2009 at 20:50med fare for at blive både halhugget og det der er værre, vil jeg da lige komme med et pip om, at jeg er glad for at bo i et samfund hvor man kan få hjælp når man er syg….
PMX
7. oktober 2009 at 19:39Et godt emne, helt bestemt, og tak fordi du bringer det op.
Man ku ha håbet på det ikke havde været på baggrund af du nu desværre selv er havnet i det. For der er mange mennesker der hver dag må kæmpe imod staten/kommunernes/sagsbehandlernes lunefulde temprament og love som konstant blir ændret, og i disse tider desværre som oftest til noget der er værre end den foregående.
Velfærdsstat er et ord der ligger mig meget meget fjernt, jeg har selv været hele møllen igennem og har fuldstændig samme opfattelse af “voldtægt”, “kriminalisering”, neglicering, luskede metoder, paragraffer der bliver trådt udenom når det passer ind, og smarte lægekonsulenter og sagsbehandlere (uden lægefaglig baggrund, what so ever) som gør lige hvad der skal til for at “håndhæve” loven, desværre….
Hvilket samfund er det vi er med til at lade forfalde? hvor er moralen? hvor er etikken? hvor er retten til at sige fra overfor noget der er så diskriminerende, som at lade et andet (inkompetent, magtsygt, paragraf-rytterisk) menneske styre ens liv? Den er blevet erstattet af smarte provisionsløsninger til sagsbehandlere og jobkonsulenter og anden aktør, som beklageligvis ikke ser det som et kald at hjælpe de “jobsøgende” men som en benhård forretning, af “hjælpe” systemet, ved at være syndebuk, for så er staten/kommunen da i hvertfald ikke den “dumme”
De bedste hilsner
PMX
Liselotte
7. oktober 2009 at 18:17Bolette, samfundet ER os, men når de svage og udfordrede skal rummes, kommer vi til kort i disse år. Jeg vil ønske, at man husker det, når vi skal stemme næste gang :-)
Et velfærdssamfund måles i mine øjne på dets evne til at rumme de, som har brug for hjælp, støtte, omsorg og nogen gange bare fred til at være til. I mine øjne har vi lang vej derhen lige nu…
Bolette
7. oktober 2009 at 15:28der er intet af alt det skrevne både det du skriver og alle jer andre som jeg ikke genkender og selv kender , også det dem der sidder på den anden side af skrivebordet ,skriver og vi kan vist alle blive enige om at styrelsen af dette land ikke har gjort det bedre for hverken sygmeldte eller arbejdsløse , i mit job har vi tit mennesker i arbejdsprøvning og jeg høre denne historie igen og igen , det tog mig selv 2 et halvt år at få et fleksjob igenenm … men det var atlså før det hele gik lige så meget agurk som det er nu… jeg måtte arbejde for sagen og det krævede indimellem snilde og kraft som jeg måske kunne ha brugt på¨anden viis til at blive rask ..
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke at vi er så mange der bliver syge her i vores samfund er det altså ikke kun politikernes ansvar men vores alles den måde vi accpetere og tænker om samfundet og os selv , den måde vi behandler hinanden på ,
og lever vores liv på , samfundet er ikkke et organ unden for os vi er en del af det alle sammen .. vi har tilsammen en bevidsthed , min påstand incl.. min egen tankegang indimellem er at det syge ligger i os selv ..
da vi er en del af hinanden
may the force be with u
Miss B
Liselotte
7. oktober 2009 at 11:54Det er så uhyggeligt, at ny lovgivning nu giver carte blanche til at lade sygemeldte agere malkekøer, for det er hvad vi er.
Man dækker sig ind bag en luftig forklaring om, at “det er dokumenteret, at I har godt af at komme lidt ud”, når virkeligheden er, at vi som “aktive sygemeldte” indbringer kommunen 65% refusion, mens vi – hvis vi får muligheden for at pleje og dedikere tiden til helbredelsen – kun skæpper i kommunekassen med 35%. Forskellen er i cool cash 4.700 kroner om måneden, så vidt jeg ved. Det er en slat, så revl og krat aktiveres uden skelen til de individuelle hensyn og ingen kan undtages medmindre de omtrent ligger på gravens rand.
Jeg er SÅ forarget over, at man som kommune ikke melder ærligt ud og giver os den rigtige forklaring på, at man ikke længere kan være sygemeldt og dermed syg og hjemme og ikke tvinges ud på kursus i kost og ernæring, personlig udvikling og step i det lokale motionscenter. Hvad er det dog for noget?
“Vi får gode tilbagemeldinger”. Ja, det forstår jeg sandelig godt, for det første de gør er, at gøre folket™ opmærksom på, at retter vi ikke ind til højre, kan de fratage os vores økonomiske grundlag. Så kommer der nok ikke mange spørgsmål eller anker, tænker jeg…
Bernd
7. oktober 2009 at 11:37Hej Liselotte
Jeg har også været gennem møllen. Dog var jeg så heldig, at jeg havde diverse “eksperter” med. En veninde, der er socialrådgiver, var med til samtlige møder i kommunen, en medarbejder fra personaleafdelingen på mit arbejde var den, der styrede hele slaget, min leder var med hver gang, det var nødvendig. Al korrespondencen gik gennem personaleafdelingen, så på den måde følte jeg mig ret tryg. Alligevel var det en sej omgang og det tog over et år før min sag var færdigbehandlet. Det burde jo ikke være nødvendigt at stille med en hel hær – men det hjælper – og som det blev nævnt før, kræver det et godt helbred at være syg.
Hanne
7. oktober 2009 at 10:43Lotte skriver:
“Og tak for modet til at skrive, du skriver på vegne af mange.”
Og jeg er heeeelt enig! Tusen takk, Liselotte!
et cetera
7. oktober 2009 at 10:23Tænk sig at skulle skrive dét; men gudskelov at jeg fik kræft på dét tidspunkt, jeg gjorde – så ydmygelserne først startede, da jeg var på den anden side af kemo- og strålebehandlingerne.
Jeg har været igennem/r stadig i den ganske mølle, både som sygemeldt og arbejdsledig. På min foreløbige vej har jeg dagligt været omgivet af mennesker, som ikke havde styrken til blot at være “tilstede i og opfylde” de forpligtelser vi var pålagt gennem div. “forløb”. De blev voldsomt påvirket, især af anden aktørers inkompetente skalten og valten med såvel deres fysiske som psykiske helbred – og dagligt har jeg prøvet at stå med armene om grædende, rystende medmennesker, som følte sig svigtede og frarøvet al håb og værdighed, akkurat som beskrevet i de mange rystende kommentarer i dette spor. Jeg tror simpelthen ikke, at mennesker i dén situation kan hente de kræfter, som skal til for at råbe de ansvarlige (politikere) op – og kommer man endelig igennem og “ud” så mangler kræfterne også til at gøre det efterfølgende …
Gennem de forløb, jeg selv har været trukket igennem – har jeg aldrig mødt én eneste som var bekvemmeligheds-modtager af ydelserne – jeg tror simpelthen ikke på, at der findes et antal af nogensomhelst betydning, som er i det system uberettiget …
Det gamle ord “Tyv tror hver mand stjæler” gælder også her – og det ligger åbenbart dybt i rigtigt mange mennesker at tro, at andre blot vil udnytte systemet – og det er så i virkeligheden den opbakning, som politikerne kan lovgive udfra …
Det kræver noget mere end protestskrivelser til politikere, at ændre en hel folkesjæl!
Alice
7. oktober 2009 at 08:03Jeg vil gerne fortælle at jeg efter en lang sygemelding har været igennem en arbejdsprøvning. Idag forstår jeg ikke at jeg kom igennem den, når jeg tænker tilbage, men jeg gjorde det, og kan med den største lettelse sige at jeg er ude af det system.
Det er en oplevelse jeg gerne ville have været foruden, og jeg føler med alle de mennesker der sidder i systemet idag.
19 måneder sendte de mig i arbejdsprøvning før der kom en afklaring på min sag. Jeg mødte op hver dag som gratis arbejdskraft i 3 forskellige firmaer, og har aldrig følt mig mere udnyttet i mit liv. Det var umenneskeligt.
Jeg har mødt inkompetente sagsbehandlere, og såmænd også rare smilende sagsbehandlere – det ændrer ikke på sagsbehandlingstiden, og heller ikke det faktum at systemet nedbryder mange af de mennesker, der skal trækkes igennem deres mølle.
Idag har jeg et job, men jeg er 100% sikker på hvor jeg sætter mit kryds til næste valg, for jeg ønsker ikke nogen skal behandles på den måde, fordi man har været syg.
Liselotte
6. oktober 2009 at 22:08madam m og Tine – I havde desværre forputtet jer ude i mit maskinhus, inden jeg svarede herinde, men…
madam m – jeg er så utrolig glad for dit input, som forklarer så meget for mig. Aha, tænker jeg – så er der en økonomisk forklaring på dette her (det var vi herhjemme godt klar over) og jeg forstår bedre, hvorfor også mennesker, som burde have carte blanche til bare at passe på sig selv og blive raske uden indblanding, pludselig sidder på kursus i Aalborg og bryder sammen for øjnene af en, for dem, fuldstændig ukendt og uvedkommende flok mennesker, de lige har mødt. Uværdigt er det ord, der falder mig først ind. Tak for dit input.
Tine også tusinde tak for dit input, men jeg vil henvise til min tidligere kommentar, for jeg savner virkelig, at I også handler :-)
Liselotte
6. oktober 2009 at 21:55Jeg synes skam også, at det var nogle rigtigt fine forklaringer/betragtninger du kommer med Sanne, men jeg er – fordi jeg er en af dem, som gennem det der føles som et langt liv, ikke har bestilt andet end at forsøge på, at ændre gennem både kontakt til politikere, lobbyisme og endda ind imellem klager over dårlig behandling – også nødt til at efterlyse sagsbehandlere, som gør noget – og ikke bare hver eneste gang dækker sig ind bag “Jamen det er jer, borgerne, der kan ændre det her. Ikke os, men jer. Klag, for så bliver vi måske hørt allesammen!”.
Jeg mangler i dén grad sagsbehandlere, som offentligt tør stå ved, at de har endog meget svært ved at sove om natten for den lov, de forvalter om dagen. Jeg mangler i dén grad sagsbehandlere, som strejker, protesterer, kommer i medierne og giver alle de grelle eksempler på umenneskelig og uetisk forvaltning. Jeg mangler virkelig, at de, som på denne her vægtskål er de stærkeste og dem, der sidder med magten, træder i karakter og tør følge deres ord op med handling, for det har jeg ikke set endnu ud over enkelte, spredte pip i ny og næ.
Sanne, du skriver selv:
“Rent faktisk vil vi alle borgere det bedste, men med en stor arbejdsbyrde, ca. 3 gange så mange borgere som anbefalet i vores sagsstammer, evige lovændringer, omstruktureringer og et job, hvor kun ca. 20% er reel borgerkontakt pga. papirarbejde, opkald til læger, advokater, behandlingssteder mv. så er det ind imellem svært at hive sig selv op til at få borgeren til at føle, at han/hun har topprioritet.”
Hvad gør du helt konkret for at ændre på ovenstående? Du skal naturligvis ikke stå til ansvar herinde, men det er blot for at understrege, at jeg ikke kan ændre verden alene og derfor savner at se sagsbehandlerne på barrikaderne i protest over de arbejdsforhold de tilbydes.
Jeg ser på ingen måde sagsbehandlere som fjender, men som ligeværdige samarbejdspartnere. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være, men de forventer af mig, at jeg skal ændre systemet, så jeg tillader mig at forvente det samme af dem. Det er vel ikke for meget forlangt? ;-)
Tine Bjerre
6. oktober 2009 at 21:41Åh jeg har så meget lyst til at kommentere alle disse indlæg. Jeg sidder selv som uddannet sagsbehandler og kan nikke genkendende til både det positive og negative.
Jeg mener selv, jeg har en meget høj integritet og empati. Er åben og ærlig for forsøger at forvalte lovgivningen så godt som muligt.
Jeg er helt enig i Sannes indlæg. Brug jeres demokratiske ret, hvis I vil ændre på systemet. Der er ingen tvivl om, at det trænger til et kærkomment løft.
Vi har brug for mere frihed til at tænke kreative løsninger i hver enkelt sag. Vi drukner i papirer og dokumentation.
Heldigvis er jeg nu ansat i et projekt for ny-sygemeldte (a la det Liselotte er sendt på). Vi får kanon tilbagemeldinger fra vores kursister – måske skulle Aalborg Kommune komme på visit i min kommune…)
Men Liselotte, jeg bliver så flov, når jeg hører om alle disse ukompetente og umenneskelige sagsbehandlere, som skrankepaver rundt omkring. Jeg møder dem også i mit arbejde, men vi er heldigvis stadig mange “gode” sagsbehandlere, der møder borgerne der, hvor de er, som vi har et kanont godt samarbejde med.
Jeg ved ikke rigtigt, om jeg har formuleret mig, så det er til at forstå, men jeg har bare så mange ord og tanker i hovedet omkring dette emne…..
Anita
6. oktober 2009 at 21:33Det var nogle gode 7 cents. Jeg synes det var rart at få nogle ord med fra én, som sidder på den anden side :-)
Sanne
6. oktober 2009 at 20:52Som en de personer, der sidder på den anden side af bordet, må jeg sige, at jeg føler mig ret ramt af din oplevelse – og af andre læseres kommentarer. Det centrale, som jeg ser det, er, at din selvstændighed er blevet taget fra dig. Det må være helt frygteligt, og for mig er tanken om, at andre skal styre mit liv, ganske angstfyldt. Jeg er dog meget glad ved, at du også siger, at sagsbehandleren ikke var årsag til, at du følte dig udsat for overgreb – men det var det faktum, at du har mistet din frihed for en periode, der gjorde udslaget.
Til mange af de andre skribenter, vil jeg lige slå et slag for, at det er UFATTELIGT vigtigt at være opmærksom på, at sagsbehandleren skal forvalte en lovgivning – og den er ikke altid særlige menneskelig – men, at det IKKE er sagsbehandleren, der er fjenden/loven. Når jeg sidder dér på min plads, så er det ikke private-Sanne, der handler udfra egne værdier, men job-Sanne, der bruger sin empati, personlighed og viden til at finde den bedst mulige løsning for borgeren indenfor lovens rammer.
Jeg ikke ude på, at gøre mig og mine kollegaer til “ofre”, selvom jobbet ER hårdt og stressende og vi bliver der ofte kun, fordi vi faktisk brænder for, at hjælpe andre og gøre en forskel, men jeg bliver ret vred, når vi bliver fremstillet som inkompetente, ligeglade mv. Uden tvivl findes der sagsbehandlere, der slet ikke burde være i sådan et job – men sådan er det i alle brancher. Jeg er ikke selv uddannet socialrådgiver, og der er simpelthen mangel på dem i nogle af de mindre attraktive job indenfor området, og jeg mener, at det vigtigste er, at man har et godt menneskekendskab – lovgivning kan man lære, det kan man ikke med empati. Langt størstedelen (er min erfaring) er der, som sagt, fordi de vil det og er gode til det. Rent faktisk vil vi alle borgere det bedste, men med en stor arbejdsbyrde, ca. 3 gange så mange borgere som anbefalet i vores sagsstammer, evige lovændringer, omstruktureringer og et job, hvor kun ca. 20% er reel borgerkontakt pga. papirarbejde, opkald til læger, advokater, behandlingssteder mv. så er det ind imellem svært at hive sig selv op til at få borgeren til at føle, at han/hun har topprioritet.
I stedet for at gøre sagsbehandleren til skurken, så klag over sagsbehandlingen, klag til politikerne, stem på en anden fløj. Jeg opfordrer ofte mine borgere til at klage, når de føler sig rendt over ende, snydt eller andet. Fordi de kan jo rent faktisk få ret og hver klage tæller i den statistik, der hvert år bliver offentliggjort i en rapport, der kan være med til at stille skarpt på de problemer, der er i det offentlige. Fx. at for store sagsstammer giver dårligere sagsbehandling og flere fejl. Hvilket kan betyde, at jeg får flere kollegaer og dermed større chance for at undgå stress.
Igen vil jeg lige understrege, at jeg og mine kollegaer ikke er ofre – men vi er heller ikke fjender. Håber det gav lidt mening og en forståelse for, at der trods alt er rigtig mange i systemet, der gerne vil hjælpe, men grundet lovgivningen ikke altid kan. Jeg ved godt, at det er mit job at tage stilling til borgeren, og at de ikke skal tage stilling til mig, men jeg oplever rigtig ofte, at når en borger tager stilling til mig, så bliver dialogen meget mere afslappet, fordi de så har erkendt, at jeg kun er budbringeren og rent faktisk gør alt hvad der står i min magt for at få tingene til at gå deres vej. På den måde er forholdet myndighed borger ikke elimineret, men blot gjort mere personlig og tillidsfyldt.
Det var mine 7 cents :)
madam m
6. oktober 2009 at 20:34Jeg har læst indlæggene, – Liselottes, som viser at hun kommer i dobbelt knibe, nu når fortids og nutids oplevelser blandes sammen. Og jer andres med gode og en overflod af dårlige oplevelser.
Jeg har læst med på bloggen en tid, – den er så livsbekræftende og vidunderlig. Et dagligt positivt kick.
Men idag gibbede det i mig, for jeg sidder på den anden side af skranken……., så med fare for at blive skældt ud, har jeg alligevel efter nogle timers overvejelse besluttet at skriv en kommentar. Og med en sløring af mit navn, som jeg håber Liselotte og i andre har forståelse for!?
I går den 5.10.2009 trådte der ændrede regler på sygedagpengeområdet i kraft. Det betyder, at kommunenerne stilles anderledes med hensyn til at få refunderet udgifterne fra staten.
Hvis en borger er “passiv” syg, så modtager kommunen 35 % i refusion fra staten. Hvis borgeren derimod er “aktiv” syg, så modtager kommunen 65 % i refusion.
Så fremover vil der ske det, at syge vil blive sendt på kursusforløb mv. for at sikre et optimalt resultat på budgettet.
Der er i lovgivningen overhovedet ikke taget højde for, at nogle kan være så syge, at de under ingen omstændigheder kan deltage i nogen form for aktiviteter (eks. cancerpatienter, der skal have daglige/ugentlige kemobehandlinger), så hvis kommunen fritager en borger, så koster det på budgettet.
Genoptræning, delvis arbejde m.v. kan sidestilles med kursus/aktivering.
Der skal ikke megen tankegang til at forestille sig, hvad politikerne i kommunerne vælger, vel?
Tillige betragtes sygemeldte ikke længere som værende “fredede”, som udelukkende skal drage omsorg for at passe deres helbredelse.
Syge borgere er i lovgivningsmæssig sammenhæng defineret som arbejdskraft, – en arbejdskraftreserve som samfundet har brug for, og derfor har enhver kommune i Danmark en beskæftigelsesplan, der blandt andet tilsiger at syge borgere skal være syge så kort tid som muligt, og som minimum skal tilbage i delvis beskæftigelse.
Søg på din egen kommunes hjemmeside og kig efter.
Det er sådan regering og folketing har ønsket at Danmark skal fungere i dag, loven er lavet på Christiansborg og er der besluttet gennemført.
Og det er derfor at I kan skrive jeres historier som I gør……..
Der er gode håndværkere. Og der er dårlige.
Der er gode sagsbehandlere. Og der er dårlige.
Hvis man har fået en dårlig håndværker, så kan man bestille en ny, og få repareret på det dårlige arbejde.
Som den kommunale administration er indrettet idag, så kan man desværre ikke vælge sin egen sagsbehandler.
Liselotte, jeg håber at du finder en vej gennem dette.
Susanne
6. oktober 2009 at 19:34Kære Liselotte.
Jeg er en af dine “skabslæsere”, der følger din blog hver eneste dag.
Jeg er også en af dem, der føler, at jeg ikke har så meget at sige, men din fortælling om “voldtægten” i dag, får mig nu i “blækhuset”.
Min mand fik en blodprop i hjernen i december 2007, og hvad han og jeg har været ude for siden da fra “systemets” side, kan jeg skrive en bog om. Det har været noget af det mest ydmygende og nedværdigende, vi har været ude for i hele vores liv. Man bliver simpelthen betragtet som kriminel. Jeg vil ikke ønske for min værste fjende, at han/hun skal trækkes igennem det, som vi er blevet i de forgangne næsten to år. Det værste har næsten været kontakten til det rædselsfulde firma, som Københavns kommune udliciterer sine opgaver vedrørende arbejdsprøvning til. En arbejdsprøvning der var helt absurd, al den stund, at min mand jo er delvis lammet i sin højre side. Det var ganske unge piger, helt uden livserfaring og ej heller med nogen form for empati, der skulle varetage opgaven. Det virkede som om – og andre har siden bekræftet dette, uden at jeg dog ved, hvorvidt det er sandt – at dette firma fik bonus fra kommunen, hvis de kunne få sendt en “tung” i arbejde.
Min mand er nu 59 år, og har altid elsket at gå på arbejde og havde regnet med, at han skulle fortsætte med det, til han fyldte 70, men nu har han måttet smide håndklædet grædende i ringen og ansøge om pension. Hvorvidt han får den, ved vi endnu ikke.
Man kunne ønske, at dem – der i blandt Hjort Frederiksen – der udstikker reglerne for de syge, selv skulle prøve det på egen krop. For vi har i hvert fald haft næsten 2 år i helvede.
Rigtig god bedring Liselotte, og glæd dig over, at du forhåbentlig snart kommer ud af kløerne på kommunen.
Knus fra Susanne
Liselotte
6. oktober 2009 at 19:13Den berøring jeg hidtil har haft med velfærdssamfundet/staten/kommunen, har ikke formået at imponere mig synderligt. Jeg har mødt ildsjæle, store personligheder og hjertevarme mennesker, som allesammen har gjort en stor forskel for min familie, men det handler netop om personlighed mere end det handler om regelsæt/systemet, som efterhånden ydermere er plastret til med forholdsregler/betingelser/kontroller/økonomistyring og hvad det ellers kan kaldes til, at det formår at gøre det, som i sidste ende skulle berettige det til betegnelsen velfærdssamfund.
Afstanden mellem borger og stat vokser støt og konstant og i stedet for værdighed og ligeværd mødes man med det modsatte, nemlig mistænkeliggørelse og en forventning om, at man formentlig slet ikke har brug for den hjælp, man efterspørger.
Alt vender sig i mig, når jeg pludselig bliver konfronteret med min afhængighed af et system, som har forvoldt mig og min familie så stor sorg og smerte og jeg finder det uværdigt og ydmygende, at jeg bliver sat i en situation, hvor jeg er nødt til at rippe op i tingene én gang til, for at kunne navigere i det, men jeg får en ydelse… og må så tilsyneladende lade alt andet vige, for at blive ved med det. Det er jeg naturligvis blevet gjort opmærksom på. Det er jo ikke lysten, men forpligtelsen, der driver dette her værk.
For at nyde, må man yde… eller noget ;-)
diana
6. oktober 2009 at 19:00Søde Liselotte.
Som det ses af alle indslagene om dette emne har du ramt PUNKTET, som de, der har prøvet af være arbejdsfrie eller sygemeldte har prøvet. SYSTEMET SKULLE LIGE VIDE; HVAD DET GØR VED OS.
Jeg blev fyret som 58 årig efter en hård skilsmisse – hvor jeg på trods af denne, passede mit arbejde uden fravær en eneste dag – jo, een.. Så blev jeg varslet måske fyring og efter et halvt år en endelig fyring – ingen fritstillelse, som mine kollegaer, der blev fyret i 1. fyringsrunde, blev det. Også her blev man på sin pind – mine medfyrede kollegaer sygemeldte sig.
Som fyret blev man jagtet – man blev syg på krop og sjæl over at åbne radioen, og nærmest føle sig dødsdømt, fordi man var en af de “ramte”.
Jeg havde været på arbejdsmarkedet i 40 – hvorfor kunne jeg ikke fredes?
Ja, du har ret, Liselotte – man bliver næsten umyndiggjort, og syg, syg, syg det hele blokerer, skulrene og armene værker, – oven i den diabetes man slås med. I mine drømme bliver Hjort Frederiksen skudt mere end een gang – også et vidst sted.
Heldigvis havde jeg 2 forstående “behandlere” i systemet, der behandlede mig værdigt, og på grund af dem holdt jeg ud, men gik på efterløn som 60 årrig, selv om jeg faktisk ikke havde råd. Men jeg havde ikke helbred til at vente 2 år mere.
Liselotte, vi er mange som er med dig, elsker dig og støtter, og forstår dig. Jeg håber Hjort Frederiksen ikke selv for brug for systemet
Hvor er vi enige – de skulle skydes – for der er ikke plads til at være menneske.
Bamsekram fra Diana
Tina - omme i London
6. oktober 2009 at 18:40Sommetider gaar det op for mig hvor lidt jeg ved om (arbejds)livet i Danmark. Jeg laeser din post og kommentarerne og samtidig med at jeg naturligvis kan nikke genkendende til at du har det skidt, saa kan jeg paa et eller andet plan ikke forholde mig til hvad der bliver skrevet, hvilket goer en saadan “debat” spaendende for mig. Spaendende, paa din og andres bekostning! Min opfattelse af Danmark er at de sociale ydelser bare fungerer optimalt, men jeg kan godt se at det her bare ikke koerer som det burde!
Jeg haaber altsaa snart du har det saa godt at du stille og roligt kan komme igang som du plejer, dog i et liiiidt laver gear… og saa haaber jeg virkelig at nogen goer noget, for jeres sociale system lyder lige som vores og der er godt nok meget der skal rettes op paa foer man kan lovprise det!
Deborah
6. oktober 2009 at 18:17Jeg har også prøvet at blive “tromlet ned” eller “voldtaget” som du skriver. Ikke lige af en kommunal sagsbehandler, men så galt af en læge, der Gudhjælpemig mente at jeg da bare skulle ud og arbejde – det var før, der var tale om pension, men hvor jeg var ret så dårlig. Der findes godt nok mange uforstående og ufølsomme mennesker derude. Til gengæld var jeg så, kan jeg se nu EKSEPTIONELT heldig med min sagsbehandler, i forhold til hele min pensionssag. Det er jeg dybt taknemmelig for.
Men det gør mig ondt, at du havde sådan en oplevelse, for som de andre også skriver, de sidder i en, om det så er den ene eller den anden, der tramper på en.
Anita
6. oktober 2009 at 17:42Liselotte, det er lige netop dit sidste afsnit, der pisser mig noget så skrækkeligt af. Ja altså ikke dig, men sagsbehandlerens fremgangsmetode.
Der bliver trukket ting og sager nedover hovedet på klienten og hvis ikke denne er i stand til at sige “hov hov, stop lige et øjeblik!”, så er man vundet ind i diverse projekter og tiltag og før man ved af det, er man på vej ud på et sted, hvor man knapt føler, man kan bunde.
Ordet ‘man’ kunne sagtens erstattes med ‘jeg’, for selvom det er så længe siden jeg sidst har været i deres kløer, så sidder det stadig lige deromme på rygsøjlen, hvor det stikker ved den mindste berøring. Kroppen glemmer aldrig de behandlinger, den har fået!
Jeg ved godt det er svært, men du er nødt til at tro på, at sagsbehandleren behandler din sag med “respekt og fortrolighed”. Hun har jo tavshedspligt, medmindre der er forhold som er så graverende, at hun ikke må sidde dem overhørig. Men det tvivler jeg nu stærkt på der er ;-)
Pøj pøj med det hele!
Tina Staun Sørensen
6. oktober 2009 at 17:41Kære Liselotte (og alle jer andre). Jeg læser tit med og har aldrig kommenteret, men i dag bliver jeg nødt til at komme med denne opfordring: hvis man har en ubehagelig oplevelse, når man er i kontakt med det offentlige system, hvis man mener, at der er regler der er helt ude i hampen eller man bare har gode idéer til, hvordan tingene kunne gøres bedre – så kontakt jeres lokale politikere eller endnu bedre: engager jer selv i politik.
For når alt kommer til alt, så er politikerne altså de øverste i fødekæden og dem, der har mulighed (og for det meste også lysten) til at ændre på tingenes tilstand i det offentlige system.
Og jeg behøver vel ikke fortælle, at der er mange politikere som aldrig har været i “systemet” og derfor har brug for, at de borgere, der har de gode og dårlige oplevelser, fortæller om dem (og gerne kommer med nogle gode idéer) – det er den eneste måde vi kan gøre det bedre på.
Den samme opfordring gælder forresten også de ansatte i det offentlige – der må være milliarder af gode idéer, der bare mangler en katalysator.
Knus og kram fra en politiker in spe
jette nielsen
6. oktober 2009 at 17:17Hejsa Liselotte
Jeg forstår dig om nogen, har været sygemeldt i snart 3 år med alvorlig stress———-det system der er blevet bygget op i danmark er bare så nedværdigende og så ødelæggende for syge mennesker, man skal godt nok være rask for at kunne klare at være syg—-det er jo ligesom at vi har nok at gøre med at holde modet oppe—-jeg har været til utalige samtaler hvor jeg har været så slået ud—- og hvor min sygdom er blusset op hver gang, og jeg skal så bruge jeg ved ikke hvor mange resourcer på at komme op igen—det værste er at sagsbehandlerne er så dårligt forberedte—-at CLAUS HJORTH FREDERIKSEN har lavet et system for systemets skyld—og der er ingen barmhjertighed— og forståelse—- NEJ vi må holde modet oppe og hjælpe hinanden Knus fru nielsen
Liselotte
6. oktober 2009 at 17:01Jeg er nødt til lige at præcisere, at hende, jeg talte med, viste sig at være et fint menneske, som sandsynligvis lyttede og forstod, for det er her usikkerheden kommer ind. Kan de håndtere dette her? Kan de behandle det med den respekt og fortrolighed, som jeg naturligvis forventer? Jeg ved det ikke.
Det var et helt bevidst, men nødvendigt valg, når jeg satte ord på de følelser, det her genererede i mig. Jeg bærer på en rygsæk, som i den grad spænder ben for dette her forløb alene med baggrund i min mistillid til “systemet” og jeg valgte selv, at det var vigtigt at få sagt det højt.
Bagefter kunne jeg mærke, at jeg blev vred og afmægtig over at blive sat i den situation, hvor det blev nødvendigt, for jeg hverken ville eller ønskede den. Sådan er det fortsat – og vi er MANGE, som udsættes for den form for overgreb hver eneste dag i det kontrolsamfund, vi er endt med at have.
Den næste udfordring bliver at finde ud af, hvordan kommunen vil håndtere, at jeg selv betaler og derfor råder over onsdage og derfor ikke er i stand til at møde i deres forløb den dag, ligesom jeg naturligvis også har en forventning om, at de vil skære i min mødepligt med en procentsats, der modsvarer deres refusionsydelse (arbejdstid er 30 timer/ugen).
For øvrigt er det morsomste, at jeg i forbindelse med en opfølgningssamtale i sidste uge fortalte min rådgiver, at der er markant bedring i albuen. Forventningen er, at jeg får en aftale i stand med min leder i morgen, om en gradvis opstart indenfor overskuelig tid (jeg har selv et håb om at kunne starte om senest 4 uger), hvortil hun svarede, at så var jeg jo omtrent tilbage på arbejde allerede – for så at følge det op med et “jeg tilmelder dig lige et forsøg vi har i gang her i kommunen”… og nu sidder jeg så der…
Mette
6. oktober 2009 at 16:57Da jeg sidste sommer var sygemeldt i længere tid pga. blodpropper i begge lunger og ben skulle jeg også pludselig tilbydes et “skånejob”… jamen for pokker jeg havde/har et godt job og jeg var jo ikke sygemeldt for sjov.
Jeg følte mig indirekte tvunget til at starte op på job før jeg var klar til det, og heldigvis har jeg en god arbejdsplads, så jeg fik lov at starte i mit eget tempo og kunne gå hjem når jeg var træt…
Skånejob… fnys!!!
Jane K
6. oktober 2009 at 16:47Hej
Den følelse gik jeg også hjem fra min kommune med, efter at have været sygemeldt med stress i 3 mdr. Jeg skulle dit og dut og iøvrigt i fittnesscenter, det der indeholder de der smarte typer, som jeg ikke kunne drømme om at sætte mine ben i af egen fri vilje. Det var punktum og basta, ellers no money… Og så ville de forøvrigt også stikke næsen i ting, som jeg heller ikke synes kom dem ved… jeg var jo ikke umyndiggjort… eller var jeg ??
Jeg føler med dig… og jeg forstår hvor ‘voldtaget’ du må have følt dig… jeg gjorde også, da jeg gik fra det kommunale system…
Ærgeligt, at det skal være sådan en oplevelse, når man jo i forvejen ligger ned.
Hilsen Jane
P.s. tak for opskriften på sneglene, vi har bagt dem i dag… og de er kanon :o)
Alice
6. oktober 2009 at 16:36Hej Liselotte
Jeg sender dig lige et usynligt strikket skjold, som du må tage om dig næste gang du skal derned. Det kan holde selv den mest inkompetente sagsbehandler ude af dit system.
Du må passe på dig selv, og jeg ønsker for dig at din tur igennem systemet bliver kort, for jeg hører flere og flere sige at hvis man ikke er syg, så bliver man det af at være i det kommunale system. Det er der nok mange der oplever her i disse tider, og så kan man jo bare håbe på at tingene bliver forbedret med tiden, for ingen fortjener at blive sparket på, når man allerede ligger ned.
Sidse
6. oktober 2009 at 16:29At havde ar, som bliver ømme og føles som nye, når man kommer tæt på ilden, det er ikke rart. Og hvis man så ovenikøbet, bliver trængt eller presset til at udbasunere mere end man egentlig har lyst til, …så er det bestemt ikke godt for noget. Kommunikation er det vigtigst redskab der findes, i forhold til systemer. Og det er systemets pligt, at sørge for, at der er en god dialog. Det stiller også krav til dem, som skal igennem systemet, og det er aldrig rart, at være den vilde gepard i et lille bur. Øv..for det system, der ikke er for individualister…
Signe
6. oktober 2009 at 16:20Jeg forstår dig så godt, Liselotte. Det, som gør mig så vred i sådanne sager, er, at alt imens du er sygemeldt og meget hellere vil tilbage til dit arbejde, så er der folk, der render rundt og fiser den af, snyder og svindler, udnytter systemet på det groveste – og dem sker der ikke ret meget. Så det er totalt overkill, når de behandler dig, som de har gjort, uanset de ‘smider’ penge efter dig eller ej. Man må vel også ha’ lov at (over)leve, mens man er sygemeldt… Rigtig god bedring, jeg håber, du snart er ude af kommunens administrative kløer!
Laila Beck
6. oktober 2009 at 15:55Det gor mig saa ondt for dig Liselotte. Jeg har tidligere siddet paa den anden side af skrivebordet. Jeg ville onske, at det var et ordentligt menneske, du havde talt med.
Men saa ville du jo ikke ha folt dig saa iturevet.
Uanset udddannelse inden for det offentlige, er det den menneskelige relation der er den barende kraft i enhver samtale.
Jeg forstaar ikke helt, hvorfor du skal igennem det cirkus. Du er sikret arbejde efter endt sygdom. Du har kontakt til din arbejdsplads og maaske har du mulighed for at starte blodt saa du ikke skal tolke, men kan lave andet i opstartsfasen.
Da jeg var sygemeldt med min nye hofte, blev jeg ogsaa kontaktet af kommunen der ogsaa betalte min sygelon. Men da de horte, at jeg ville vende tilbage til mit job inden for en periode af 2 maaneder – maaske, saa fik jeg at vide, at jeg kunne kontakte dem, hvis der var noget. Ellers skulle jeg bare reaskmelde mig, naar jeg startede paa job igen. Alt dette foregik over telefonen.
Puha, det var slet ikke meningen, det skulle fylde saa meget.
Haaber det bedste for dig.
Claus
6. oktober 2009 at 15:54Det er skammeligt at disse personer der bestrider sådanne jobs, har taget deres uddannelser ‘fordi de gerne ville arbejde med mennesker’ – og så bagefter udfører deres arbejde på en så umenneskelig måde… Man bliver så vred!
Liselotte, jeg ved du et eller andet sted kan finde styrken til at komme igennem det, men gid du istedet kunne bruge kræfterne på noget mere positivt.
Vibse
6. oktober 2009 at 15:45Prisgivelsen er så…frustrerende. Lotte siger det så godt, at man ikke ved om vedkommende på den anden side af bordet har kørekort til at forvalte ens situation. Så man føler der bliver skaltet og valtet med ens fremtid af velmenende men fuldstændigt spejlblanke sagsbehandlere.
Jeg er i en situation hvor jeg har pådraget mig en “kronisk lidelse” – det er faktisk første gang jeg sætter de ord på, men alt over 6 måneder er defineret som kronisk og mit har været der i 14 år. Jeg magter næsten ikke min hverdag og hænger på ved neglene – jeg kan søge pension, men DET VIL JEG IKKE. Jeg vil uddanne mig til noget jeg kan magte – og det er jeg så i gang med. Uden støtte. Og tuder flere gange om ugen af angst for om mit projekt kommer i havn.
Ønsker jeg kunne få lidt offentlig støtte uden at blive “voldtaget” og skulle krænge personlige forhold ud som ikke er relevante for det foreliggende.
Det var egentlig ikke meningen at dette skulle blive “hulk-hulk” … det kom bare frit fra leveren da jeg læste Liselottes og jer andres beretninger. God vind, Liselotte! På hollandsk kan man sige “Styrke” til nogen på samme måde som vi siger “God bedring”. Det vil jeg ønske dig Liselotte: “Styrke”!
Hannah
6. oktober 2009 at 15:16Oplevelser som det du beskriver Liselotte (uden dog at have noget der ligner din specielle historie) gør, at jeg som selvstændig – trods periodevis underbeskæftigelse – ALDRIG ALDRIG ALDRIG mere melder mig delvist ledig for at få supplerende dagpenge.
Men man kan også gøre sig suspekt ved IKKE at trække på de offentlige kasser: For nogle år tilbage så jeg et moderat interessant kursus på Teknisk Skole i nogle praktiske ting omkring web og IT, der lige passede ind i en arbejdsmæssigt død periode. Jeg betalte selv kursusgebyret ud af egen lomme. Det gav i den grad anledning til ballade – af vanvare havde jeg skrevet min arbejdsgivers navn på tilmeldingssedlen. Jeg troede, de ønskede at vide det, fordi det interesserede dem at kende kursisternes baggrund. Men de ville vide det, for at skolen kunne søge om refusion for kursusafgiften hos arbejdsgiveren. Uden at spørge mig yderligere sendte skolen regninger til min arbejdsgiver. Det var jeg slet ikke interesseret i, dels fordi jeg kun havde et meget løst deltidsjob der, dels fordi kurset var et forsøg på at komme videre og væk, som jeg ikke havde lyst til at afsløre over for arbejdsgiveren. Jeg kunne næsten ikke få lov til bare selv at betale for kurset (hvorfor vil du dog betale selv, når du kan få andre til det?), til gengæld prøvede de at forhindre, at jeg deltog i undervisningen, selv om jeg havde betalt (du tilhører ikke vores målgruppe). Det var en helt absurd og meget ubehagelig oplevelse, da jeg også blev udspurgt om alle mulige personlige ting – bl.a. hvorfor jeg ikke fik dagpenge, når jeg havde tid til at gå på sådan et kursus, og om de ikke skulle indsende en ansøgning om dagpenge for mig, jeg blev tilmed kontaktet af jobcenter, der ville presse mig til at tage et HotJob – og det bare fordi man var nysgerrig og ville have et grundkursus i Dreamweaver.
Tante T
6. oktober 2009 at 15:15Been there… og følte mig også prostitueret! Med vrangen krænget helt ud, blottet i en grad venner, familie, ja manden i mit liv, ikke så hverken før eller siden. Ydmygende.
Hmm… Måske meget passende at der allerede før du skrev dette var sendt et “plaster” afsted ;-)
Susling
6. oktober 2009 at 15:12Hm! Man behøver såmænd ikke en gang at være syg for at havne i sådan en situation. Man kan også være ganske almindelig arbejdsløs – nå, nej, det hedder det jo ikke – ledig/jobsøgende osv.
Facit er same/same: Man føler sin integritet gået for nær og som det er nu, så er man jo næsten også syg, når man er ledig. Der må være et eller andet galt med én, når man sådan nasser på det offentlige. “Og hvad kan vi så gøre ved det?”
(Forstår vist nok også din ekstra pointe ved endnu engang at skulle sidde med instanserne og denne gang, der du den “svage”. Pyha! Tag dig et glas rødvin, smæk benene op og vid med dig selv, at du har en værdi – uanset hvad.)
Tina Poulsen
6. oktober 2009 at 15:10Jeps jeg kender det… jeg er blevet “voldtaget” mange mange mange gange igennem 10 år… førend de fandt ud af hvor i Danmark min plads var.
Det har givet ar…. Angst for lyden af brevsprækken. Angst for kommunale bygninger. Angst for telefonopkald man ikke kender. Og mange andre ting.
Oveni det, “skal” man bare sætte sig ned og sige at det er noget man SKAL igennem… der er ingen vej uden om. Tildels forståeligt… tildels ikke…
Anita
6. oktober 2009 at 15:05Det er, helt generelt, rædselsfuldt at være i kommunens vold og magt og når du har haft så grelle oplevelser med din egen, i sin tid, så forstår jeg godt, at du får ekstra meget mavekneb og betænkelighed af det.
På den anden side er det svært for mig at forstå, hvordan “behandlerne” bag skrivebordene kan nyde at gå på job, for det må saftsusemig også være benhårdt … og jeg er glad for, at det ikke er mig, der må lægge rygstykker til de tæsk der uddeles fra samfundets side. For de uddeles jo hver eneste dag. Til de, som i bund og grund bare forsøger at passe deres job og håndhæve regler og paragraffer i et land, hvor ord som ‘gradbøje’ helst ikke må nævnes. Jeg tror altså ikke, det er helt nemt.
Men Liselotte, jeg ved at du er så stærk en kvinde, at du ikke taber dig selv midt i det cirkus, du nu er blevet en del af. Og skulle du snuble, så hjælpes du hurtigt på benene igen. Det véd jeg.
Jeg tænker også på, at du vel egentlig ikke havde behøvet at forklare dig for sagsbehandleren. Hun havde forhåbentlig ikke udbedt sig en forklaring?
Randi
6. oktober 2009 at 14:57Du er en hverdagens heltinde, fordi du får sat ord på den slags grimme problemstillinger, Liselotte. Jeg kan vældig godt forstå din usle følelse.
Tak fordi du skrev det ned i oplysningens tegn – håber dog også at det lettede bare en smule for dig at få det ud.
Hanne C
6. oktober 2009 at 14:54Hvorfor er vores samfund blevet så forarmet, at det bygger mindre og mindre på tillid til, at vi hver for sig gør det rigtige og er reelle, ærlige mennesker ?
Jeg tænker på dig og håber, at det menneske, du møder på den anden side af bordet, er stort nok til at forstå dig :-)
Henny
6. oktober 2009 at 14:50Og den slags udsætter man syge mennesker for? Med hvilket formål, kunne man spørge. Problemet med mange af disse “behandlere” er, at de faktisk lige så godt kunne have siddet på den anden side af bordet. I min kommune sætter man arbejdsløse skolelærere til at bedømme sygedagpengesager. Hvis nu skolelærerne holdt lidt fast i deres integritet, så ville de måske melde sig syge og dermed havne på den anden side.
Det er absolut ikke OK, at man skal være nødt til at krænge sin inderste sjæl ud til Sofie Hansens anden-aktør-bureau-cikus.
Men det er godt, at du skriver om det Liselotte.
Ella
6. oktober 2009 at 14:33Åhhh nej, Liselotte – det håbede jeg sådan at du slap for. Det er nemlig utrolig grænseoverskridende at skulle forklare sig overfor en sagsbehandler der ikke kender en. Man skulle synes at det er tilstrækkeligt at have sygesamtaler med sin chef. Men nej – kontrol skal der åbenbart til. Suk :-(
Britta
6. oktober 2009 at 14:19Liselotte, jeg kender fuldkommen en sådan oplevelse…. det er lige præcis DER, hvor man bare pludselig kan føle sig som et nummer …
Men ved du hvad, du har kærligheden, sans for det smukke o.m.a., men men, jeg ved det alt for godt, ak ak det fylder F…. i hele ens hoved. Men jeg håber hermed at give dig et løft.
Mærk du bare i egen krop, hvad du kan og skal…. ikke alle de (kommunens) andres spam… så at sige.
Bare kærligt ment!
Lotte
6. oktober 2009 at 14:06Uha…..
Du peger på et helt igennem principielt problem.
Dels har du INGEN sikkerhed for, at vedkommende du sidder overfor er begavet nok til at forvalte din tilstand OG de oplysninger du giver, dels bliver du i og med tvangen sat i en position, hvor forestillingen hviler på, at DE kan lave reperationsarbejdet bedre end du selv kan. Det er en politisk beslutning med MEGET uheldige konsekvenser til både den ene og anden side.
Du deler skæbne med MANGE, MANGE, MANGE, men debatten fylder ikke særlig meget, og det er selvfølgelig fordi systemet kan fjerne dit økonomiske tæppe under, såfremt du ikke gør, som det forventes.
Du kan alliere dig med en, der har et større kørekort end dem kommunen kan fremvise, feks en læge, hvis du vil sikre dig, at tilfældige socialrådgivere og sagsbehandlere med tvivlsomme kompetencer bliver dem, der skal afgøre dit økonomiske grundlag. Vedkommende kan med baggrund i din konkrete historie sørge for, at du ikke bliver stillet til regnskab for mere end godt er jf. din nuværende tilstand.
Ikke et optimalt råd på moralkontoen, men et realistisk råd i lyset af, at du på bundlinjen er den, der skal overleve.
Og tak for modet til at skrive, du skriver på vegne af mange.
Kari
6. oktober 2009 at 14:01Uff, det spøkelset er det nok flere som har sett, og jeg skjønner deg vel når du sier det er ubehagelig…… De sier at de vil man vel, men når man står midt oppi det, så føles det slett ikke sånn. Og jeg tror ikke de forstår hvor vanskelig det er før de har prøvd det selv.
Rett deg i ryggen, tenk positive tanker og tro på det du jobber med for å bli frisk igjen.
Lykke til :o)