Den niende november 1992 indledte man udvidelsen af Berlins Museum. Til den eksisterende bygning skulle føjes “den jødiske afdeling” og siden gik museet fra at være et bymuseum til udelukkende at være det museum, som skulle formidle de Berlinske jøders historie, nemlig Jüdisches Museum Berlin.
Kenneth så en udsendelse om byggeriets tilblivelse, nogle uger inden vi tog til Berlin. Han insisterede på, at vi skulle ud at se museet. Han var meget optaget af Daniel Libeskinds vinderprojekt, Between the Lines, som bryder med arkitektonisk tradition og i det hele taget bryder med den gængse opfattelse af et museum.
Museet består af en eksisterende bygning i barokstil og den nye del, som er bygget på en gammel bombetomt fra anden verdenskrig. Husene er forbundet under jorden og man kan kun komme til den nye del gennem den gamle. Man starter altså med at træde indenfor i noget, som minder om et traditionelt museum, som vi kender det hjemmefra.
Tæt bag museet løb engang Berlinmuren og hele vejen omkring os, er vi omgivet af gamle beboelsesejendomme fra tresserne og noget der ligner socialt boligbyggeri fra de tidlige firsere. Lidt trøstesløst, men museet ser umiddelbart spændende ud.
De to bygninger ligner slet ikke hinanden. Barok og en moderne kæmpe med zinkbelagt facade står skulder ved skulder, da vi ankommer.
Den nye bygning skal vise sig at være kæmpestor. Facaden mod Lindenstrasse er ikke voldsomt stor og udformningen af bygningen, med de skævt placerede vinduer, giver ikke noget fingerpeg om, at bygningen i virkeligheden strækker sig langt bagud i zig-zag, som giver en fantastisk rumoplevelse, da vi endelig kommer indenfor.
Historien som sådan er der ikke noget nyt ved. Vi har set og hørt det hele før. Oline synes, at historien fortælles bedre med en tur igennem Anne Franks hus i Amsterdam og jeg tror, at jeg vil give hende ret, men rent arkitektonisk er det en stor oplevelse.
Alt er skævt. Ingen lige vinkler, gulvene hælder en anelse først til den ene side, så til den anden. Man føler sig næsten beruset, når man går ned ad de lange gange, som er udlagt omkring tre akser. En mod det gamle museum, en mod emigration, for der var jo jøder, som slap væk i tide og en sidste mod udslettelse.
Det er denne akse, som fører os til Holocaust-Turm.
Det var umuligt at fotografere rummet, men som det anes, er det rå betonvægge og ikke andet. Man træder ind i tårnet gennem en tung metaldør, som smækker med et hult drøn lige bag ryggen. Der bliver helt mørkt. Øverst i tårnet aner man pludselig en lysstribe og man begynder langsomt at få rumfornemmelse.
Det viser sig, at tårnet er trekantet. Hjørnet længst væk slutter i en spids vinkel og øverst på væggen, højt oppe over mit hoved, lader en lille sprække sollyset udefra slippe indenfor. Ud over det, er her mørkt.
Tårnet synes uendeligt. Det bare fortsætter og fortsætter i retning af himlen. Man når aldrig helt at genvinde rumfornemmelsen, så mørket synes ingen ende at ville tage.
Jeg står fortabt herinde. Jeg mister kontrol og fornemmelse for alting, kan jeg mærke og jeg beslutter mig for, at sådan skal denne del af oplevelsen være. Jeg bliver stående med ryggen mod muren langt væk fra det spidse hjørne, som skræmmer mig, fordi jeg ikke kan se herinde. Jeg ved ikke, hvad der gemmer sig i hjørnet. Efter ganske få minutter kommer tårerne og jeg er nødt til at gå ud.
Jeg bliver meget overrasket over min reaktion, for med fornuften ved jeg, at jeg er i trygge rammer, men det føles ikke sådan. Kenneth har det på samme måde. Oline er til gengæld upåvirket, men sådan er det vel. Jo mere man ved, jo lettere påvirkes man.
Vi følger aksen mod emigration og kort tid efter befinder vi os i E. T. A. Hoffmann-Garten. Det eneste rektangulære i hele museet er denne gårdhave, som består af 49 hvide betonsøjler stående på rækker og helt tæt sammen.
Øverst på hver søjle vokser oliventræer og mellem søjlerne er brolagt med små, ujævne sten. Grunden hælder voldsomt og det samme gør søjlerne, så sanserne forvirres i en grad, så man er tæt på at snuble. Haven ligger udenfor, men fornemmelsen for ude mister man, medmindre man kigger opad mod træernes kroner og ser himlen bag dem. Det er en fascinerende oplevelse.
Bygningen byder i det hele taget på utroligt mange oplevelser. Der er trappen op til tredje sal, som slutter brat med de sidste trin bygget direkte ind i væggen. Der er alle tomrummene – utilgængelige dele af museet, som ligger som små øer, vi kan iagttage, men ikke komme til. Der er de skæve søjler og hele fornemmelsen af, at være omsluttet af grå trøstesløshed og alligevel opleve storheden, der er forbundet med livet, der manifesterer sig gennem de mange lysindfald undervejs.
Der er skiftende udstillinger på turen gennem museet. De er gjort interessante, fordi langt de fleste er interaktive. Vi bliver spurgt om mange ting, på vores vej gennem udstillingerne. Det er Oline meget optaget af. Vi får gode snakke om menneskelige værdier, integration og fremmedhad.
Der står computere overalt, som kan betjenes af enhver forbipasserende. Oline lader ikke chancen gå fra sig, for hun kan lide at forholde sig til sin omverden. Hun får også mulighed for at skrive et budskab til verden. Det videreformidles via storskærm og lagres for eftertiden, så hun tænker længe…
Senere når vi til den mere traditionelle del af museet. Det er også interessant, men som sagt har vi hørt historien mange gange før, så vi fordyber os ikke voldsomt.
Pludselig opdager vi, at vi undervejs gennem museet ubemærket har fulgtes med Olines første klasselærer fra Gug Skole. Der er højlydt gensynsglæde hos begge. Verden er et forunderligt sted, når man tænker på, at vi bor i samme kvarter og alligevel aldrig er rendt ind i hinanden hjemme. Nu mødes vi på Jüdisches Museum i Berlin.
Efter en snak skilles vi og vi er enige om, at nu er vi mætte af indtryk. Det har været en kæmpestor oplevelse og jeg glædes over, at Kenneth fik set den udsendelse for et par uger siden. Tænk om vi ikke havde været opmærksomme på dette sansebombardement. Vi går rigere fra museet.
17 kommentarer
Liselotte
26. august 2008 at 13:47Selv tak, Thea :-)
Thea
26. august 2008 at 13:46Virkelig god artikel, den har virkelig været hjælpsom til min fremlæggelse, så mange tak!!
Liselotte
10. juli 2008 at 22:47Så fik vi endnu et udflugtsmål, Randi. Tak for det :-)
Randi
10. juli 2008 at 22:07Danmark har også et jødisk museum designet af Liebeskind med skæve vinkler. En søsygepille inden man går indenfor kan godt anbefales. Museet er dog ikke nær så omfattende som det I har oplevet i Berlin.
Liselotte
9. juli 2008 at 07:20phenixmum, det er virkelig en stor oplevelse, så jeg kan varmt anbefale at bruge tid på museet. Vi opdagede, at det appellerer til både voksne og børn, fordi vi alle bliver optaget af at få sanserne udfordret :-)
phenixmum
9. juli 2008 at 00:07Tusen takk for en mektig opplevelse gjennom din blogg.
Vi ønsker selv å se dette museet og har snakket om det faktisk helt nylig. Deres visitt er en påminnelse om at det skal vi – definitivt …
Ros for at du makter å presentere dette på blogg på en meget flott måte – takk igjen, kjære Liselotte..
Nyt nu fridagene – vi snakkes..
Klem fra phenixmum
Liselotte
8. juli 2008 at 22:37Karin, museet kan virkelig anbefales, så kommer du forbi, skal du endelig bruge tid på at opleve det :-)
Karin
8. juli 2008 at 22:17Tak for den smukke gengivelse af museet og din oplevelse der. Jeg er selv meget optaget af netop den del af verdenshistorien, og lader sjældent en mulighed for gentagelse passere. Jeg vil helt sikkert besøge museet når vi kommer til Berlin igen. Det er tilmed en gave når arkitektur kommunikerer som du beskriver.
På listen over steder vi gerne vil lade os oplyse er det jødiske museum/synagoge i Amsterdam. Det skulle være en meget detaljeret og flot udstilling om europas og ikke mindst Hollands Jøder og var det ikke fordi vi kom en time før lukketid havde vi også set det. Men vi vil gerne have god tid.
Tak for dine rejsetips – det er meget bedre end Turen går til –
Liselotte
8. juli 2008 at 12:23Tak Lea :-)
Tina – Museet kan virkelig anbefales. Varmt og tak for rosen til billederne :-)
Tina - omme i London
8. juli 2008 at 11:15Vi var i Berlin for nogle aar siden og naaede ikke paa museet, men naaede at nyde det smukke monument ved Brandenburger Tor, bestaaende af tusindevis af store sorte stenstoetter. Der kunne jg have brugt en hel dag!
Dine billeder er fantastiske!
Lea Poulsen
8. juli 2008 at 10:28Sikken en flot og spændende artikel, den greb mig kort fortalt.
Liselotte
8. juli 2008 at 10:03Fisker, skulle du komme til Berlin, er det bestemt værd at bruge et par timer derude :-)
fisker & fernández
8. juli 2008 at 09:42Et meget interessant indlaeg! Jeg vil bestemt huske museet til, naar jeg engang faar mulighed for at komme til Berlin. Som du selv skriver, saa kender vi jo historien, men jeg synes det fedt, at den bliver genfortalt paa en maade, som passer ind i vor tids udvikling og ressourcer.
Liselotte
8. juli 2008 at 08:25Anita, jeg er glad for, at du synes, at jeg får formidlet oplevelsen. Den var stor. Jeg er stadig meget betaget af stedet og vil sikkert gense det. Historien kender vi jo næsten til hudløshed, men formidlingen af den kan gøres alternativt, som jeg oplevede det her.
Det var faktisk en meget smuk og betagende oplevelse :-)
anita thomhave simonsen
8. juli 2008 at 08:22det var et spændende men også bevægende indlæg om det jødiske museum i Belin….særligt billedet af rummet Holocaust og din forklaring var nok til at røre mig også…og som du selv fortæller, fordi vi jo ved så meget…..rigtig spændende arkitektur og da jeg ikke selv har besøgt museet, så var det spændende at se billederne både udefra men også indefra……du får det skildret på en måde, så man kan leve sig ind i hvordan det må føles at være der ved at du forklarer det, man ikke kan se på billederne…..og det er den helt rigtige by at placere et stort jødisk museum i, en by som oplevede konsekvenserne ikke bare af krigens oplevelser men også at at være en by, der efter krigen blev isoleret fra resten af det, som dengang hed vesttyskland….
Jeg har besøgt det jødiske museum i Frankfurt i starten af halvfemserne og det var også et besøg, der gjorde stort indtryk på mig og indtrykket af Frankfurts historie ligeledes….tusind tak for et spændende og tankevækkende indlæg…
Liselotte
8. juli 2008 at 08:18Susan, det var en kæmpestor oplevelse. Jeg er stadig betaget af, hvordan arkitektur i den grad kan ramme sanser og følelser. Fascinerende.
Oline læste Anne Franks Dagbog for omtrent to år siden, så det har været da hun var 12 år gammel. Hun var meget optaget af den og kunne identificere sig med Anne, fordi deres alder nærmede sig hinanden.
Jeg havde foreslået Oline bogen tidligere, men hun gad ikke. Efter at have set museet, endte vi nede i forhallen, hvor bogen sælges på alverdens sprog. Hun MÅTTE have den! Hun læste den i løbet af aftenen og den følgende dag. Hun var helt og aldeles opslugt af den.
Susan
8. juli 2008 at 08:09Det lyder helt utroligt spaendende og dine billeder er fantastiske. Jeg faar lyst til at tage til Berlin bare for at opleve det museum.
Hvor gammel var Oline da hun laeste Anne Franks dagbog? Jeg kunne godt taenke mig at Cathrine laeste den, men ved af erfaring at boeger ikke maa koebes for tidligt, saa bliver de nemlig staaende paa hylden!
Vi kan fortaelle og laere hende meget, men nogen ting laeres bedst ved selv at laese og derigennem opleve.