14

Blind passager?

Jeg har set både sne og regn i dag, men jeg har også set solen og den blå himmel. Mest af sidste, heldigvis.

Frokosten er indtaget ved havnen i Frederikshavn med udsigt til måger, kraner og Læsøfærgen og Stena Line. Med udsigt til containerskibe med eksotiske destinationer og Havne Super, hvor der var rigeligt med kunder.

Frederikshavn

Stena Line sejler mellem Frederikshavn, Göteborg og Oslo, så nordpå skulle færgen da, da den lagde fra kaj og på den modsatte side af havnen lå Mary Arctica, som er et af Royal Arctics containerskibe.

Mary Arctica

Skibet er kæmpestort. Ethundredeogtretten meter langt og næste treogtyve meter bredt lå det og ventede, mens skyerne gled over himlen.

Skibet er specialbygget til at færdes i is og anløber normalt ikke Frederikshavn, men Grønlandshavnen i Aalborg sammen med de andre søsterskibe fra Royal Arctica. Grønlandshavnen i Aalborg er basishavn for forsyning til Grønland.

Royal Arctica har i alt 5 specialbyggede og isforstærkede containerskibe. Skibene er specielt tilpassede de fysiske og geografiske forhold, som er på Grønland. Det vil blandt andet sige, at skibene er forsynet med egne kraner – Mary Arctica har to, som du kan se – og også medbringer egne pramme, som kan anvendes på steder, hvor der ikke er havne- og kajfaciliteter. Posten skal jo frem…

På Mary kan der lastes 6365 tons gods. Det er immervæk en slat.

Jeg har aldrig været i Grønland. Jeg vil gerne, og sådan en dag med høj himmel og sol, kan man sagtens få udlængsel og mene, at man snildt kunne være en af de femten mand, som sejler med Mary Arctica på fast rutefart mellem Danmark og Grønland, hvor hun faktisk skal anløbe Qaqortoq den 25. marts klokken 8.00, for at være helt præcis.

Mary Arctica forlader Grønlandshavnen den 19. marts klokken 15.40. Det er vel bare et spørgsmål om at holde sig klar.

Du vil sikkert også kunne lide