Nu skal jeg jo ærlig indrømme, at jeg ikke ligefrem har været den mest trofaste seer, når Forbrydelsen er løbet over skærmen. Meget hurtigt kom den til at kede mig, selvom mange af personlighederne i serien var skruet interessant sammen, men… for der er naturligvis et men, Sarah Lund er jo, i en del af afsnittene, iført en strik, som siden er gået hen og blevet mere end almindeligt populær.
Sweateren er designet af de færøske designere Gudrun & Gudrun, som mener sig berettiget til eneret på en strikmodel, som jeg genkender fra min allertidligste barndom.
Jeg husker nemlig tydeligt den sweater, som Jacob bar og som netop var forvasket til mindre klædelig slimline, fordi moderen tog lidt let på vaskemaskinens ellers fortræffelige evne til at skelne mellem uld og bomuld. Den lignede til forveksling, men nu har Gudrun & Gudrun altså anlagt sag mod flere strikkebutikker, som har formastet sig til at designe, eller genoptrykke mønstre, som ligner Jacobs trøje.
- Vi kan ikke acceptere, at der er nogen, der vil gøre en forretning ud af at misbruge vores produkt. Det er det, nogle strikkeforretninger er i gang med at gøre, siger Gudrun Rogvadottir, der er den ene halvdel af designerduoen, mens Gudrun & Gudrun langer advokatkonfirmerede forbudshenstillinger ud til både højre og venstre.
Gudrun & Gudruns sweater koster 2400 kroner, men så er den også håndstrikket af færøske strikkekoner. Den kan sagtens strikkes for meget mindre og det er vel det, mange rigtig gerne vil. Det er nemlig ikke stor kunst, at strikke en sweater af den type. Heller ikke en med stjernemønster og raglanærmer, som er et helt igennem klassisk mønster, som har eksisteret de sidste mange hundrede år.
Gudrun & Gudrun er ikke kun bekymrede for den tabte indtjening, men mener også, at kopierne kan skabe en negativ markedsføringsværdi, fordi de er dårligere og grimmere end den originale.
- Så kan folk på gaden tænke, nå, den så ret fed ud på fjernsyn, men det er den godt nok ikke i virkeligheden, siger Gudrun Rogvadottir.
Pesonligt synes jeg, at de skal passe på med at agere smagsdommere og smag og behag er heldigvis forskellig.
Det jeg ikke forstår er, at designduoen synes, at det er en sag for advokater, at nogle strikkeforretninger tilbyder opskrifter, som ligner, for helt ærligt så er det altså ikke stor kunst designduoen har begået, men gammelt håndværk, som de fleste strikkere mestrer til bevidstløshed og man kunne jo også vælge at se kopierne som en cadeau til egne fortræffeligheder og talent for at ramme en nerve.
Handler det alligevel om tabt fortjeneste og er deres produkt ikke 2400 kroner værd, skal de nok ikke kigge ud i verden, men ind i egne rækker, tænker jeg stille.
111 kommentarer
Inger
1. marts 2013 at 13:38jeg har lige set denne debat ang. sara lund sweater.
For det første passer den“ægte“ sarah lund sweater ikke rundt i mønsteret når man når bærestykket.
men hos MAYFLOWER:DK er den gode af dem og strikket i en garn der hedder Thule. de kan printes ud gratis.
mit håb er at der er en læser der i sine gamle opskrifter kan finde den originale opskrift,så er jeg meget interesseret,.
Joan Poulsen
5. februar 2013 at 13:02Hej Dana
Jeg ville meget gerne få lov at låne din opskrift fra Håndarbejds Fremme til den meget omtalte sweater
Eller ved du om den findes på et bibliotek evt
Monica
15. december 2012 at 14:28Kan ikke lade være med at bemærke, at sweateren bliver kaldt islænder. En islandsk sweater har et helt andet mønster som er kendetegnet ved at gå fra skulder til skulder. Men smuk er trøjen og din blog er mega sej.
Bente lavsen
2. december 2012 at 20:18Så er den gal igen! Jeg ved, at nu bliver hjertegarn og wadills sagsøgt. Hvem tror de, de er? Min mand vækker opsigt. I sin Bordeaux sweatermed tre rækker stjerner i tre farver. Den sidste række er bærestykke, så undgår jeg den grimme raglanindtagning hvor stjernen bliver rodet i de fire indtagningers. Og NEJ den får i. Ikke at se, medmindre i møder ham i svømmehaller,på garnmesser eller måske i Føtex.Tænk hvis han blev anholdt. hvordan får man den tåbelige sag stoppet? Ps jeg har strikket i 58 år, og den sag er hysterisk. Bente
Inger
19. november 2012 at 15:21Jeg har selv strikket flere af de bluser med stjerne ,men her er en stor forskeld ,for ved ærmegabet og op til halsen passer stjernene sammen,og er ikke skåret over af indtagninger,mine er strikket på p.4,5 og i en uldblanding der kan gå i vaskemaskine.
Liselotte
28. oktober 2012 at 07:16Ja, de er tilsyneladende blevet klogere med tiden. Indlægget ovenfor er skrevet i 2007, hvor duoen truede med bål og brand uden skelen til noget som helst.
Når det er sagt, så har jeg strikket mere end en stjernetrøje i mit liv og jeg undrer mig over, at man kan/mener man kan tage patent på noget, som er kendt og strikket gennem mange generationer. Det er jo ikke sådan, at de har skabt noget nyt eller unikt. De har strikket en raglantrøje i færøsk, lanolinholdigt uld med et gammelkendt stjernemønster. Det er da på ingen måde den første af slagsen og hvad mon nyfortolkningen er i det koncept?
Det handler måske mere om generationer end om modeller, for jeg oplever trøjen som en gentagelse. Vi er mange i min generation, som enten selv har strikket eller alternativt har fået andre til at strikke en stjernetrøje, hvor forskellen ikke er større, end jeg vil mene, at det er vanskeligt at påberåbe sig patent på noget som helst.
Nu er stjernetrøjen igen blevet populær på grund af “Forbrydelsen”. De skulle da glæde sig over, at de i dén grad er trendsættere. Er deres produkt unikt nok og pengene værd, skal de såmænd nok få solgt deres trøjer med eller uden opskrifter, som anvendes til hjemmestrik, for det er jo også opskrifterne, de anfægter og de har eksisteret altid og jo, de nye er da helt sikkert foranlediget af eksponeringen af deres sweater, men inspiration og kopiering er to forskellige ting og jeg tror altså, at de får vanskeligt ved at bevise kopiering.
Det er vel bare endnu en nyfortolkning af stjernetøjen, der tilbydes i strikkebutikkerne? :-)
strikkeren
28. oktober 2012 at 04:44Den orginale Guðrun & Guðrun stjernetrøje er en færøsk uld trøje strikket af 3 trådet sirri garn, som er 100% færøsk uld. Ulden indeholder en del lanolin, og er derfor snavs og vandafvisende, hvilket også medfører at trøjen ikke skal vaskes særlig tit, men kun luftes. Den rene færøske uld giver et specielt råt udtryk, som blandet uld ikke opnår.
Jeg har fuld respekt for at Guðrun & Guðrun vil værne om deres design, fordi der er ingen tvivl om, at det er deres præcise genfortolkning af en stjernetrøje som bliver kopieret, fordi den er blevet meget efterspurgt pågrund af forbrydelsen og derfor vil andre have sin del af kagen.
Har fuld forståelse for at G&G ikke ønsker at andre producerer og sælger deres design kommercielt, men derimod er det en helt anden sag, at man strikker en trøje til privat brug.
De har klart meldt ud, at de vil sagsøge dem som sælger deres design kommercielt, og ikke dem som strikker en trøje til privat brug, og der er en stor forskel.
Trine
1. juni 2012 at 16:23Har du opskriften? Og vil du af med den? :)
Mvh Trine
Liselotte
1. juni 2012 at 20:29Nej, det har jeg ikke
Hane Kjær Sørensen
13. januar 2012 at 15:55er nu gået igang med selv at strikke sweatren.
venlig hilsen Hnne
Hanne Kjær Sørensen
12. januar 2012 at 11:04Hvis du har en håndstrikket S.Lund sweater størrelse ca.38 vil jeg meret gerne straks købe den .
Venlig hilsen Hanne
Tine
15. september 2011 at 10:23Til Lene
Rettelse: søg på Håndstrikket Hjemmestrikket. Jeg laver kun sweateres til mig selv, men nogen gange sælger jeg lidt ud, så jeg kan få nogle nye selv.
Tine
15. september 2011 at 09:56Hej Lene
Du kan kigge på Trendsales under Håndstrikket sweater
Lene
14. september 2011 at 20:47Sælger du denne skønne sweater for 300?
Skriv meget gerne til mig på mail…
Hilsen Lene
Tine
14. juli 2011 at 03:53Til færingen: Tror det skyldes, at vi i Dk da jeg var lille for et halvt hundret år siden, altid kaldte den slags striktrøjer for en Islænder.
Jeg vil faktisk rigtig gerne strikke disse trøjer og sælge dem til folk der måtte ønske det.
Dem jeg allerede har strikket er strikket i Islandsk og Norsk uld.
Tror I det er tilladt og strikke og sælge disse trøjer?
Jeg behøver ikke en opskrift, kan godt strikke efter hukommelse eller et foto. Jeg har tænkt på at strikke nogle stykker og lægge til salg på Trendsales, men ved ikke om det er tilladt.
Er der nogen af jer der kan svare på dette? jeg vil også mægtig gerne vide hvordan sagen endte :-)
Send mig en mail piger (balsamita@hotmail.com)så kan jeg sende et foto af min nyeste Sarah Lund Islænder til jer og måske strikke nogen til jer.
Jeg har læst mig frem til, at man ikke må vidergive mønstre med ophavsret på nettet, så jeg må jo ikke sende maskeantal og tegning af mønster til jer, så vidt jeg har forstået det. :-(
Cecilie
13. juni 2011 at 18:46Kære Liselotte,
Er opskriften en du deler nu? Ved ikke hvordan sagen endte :)
Er ikke så ferm med pindene endnu, men vil gerne forsøge at begå mig en lækker Sarah Lund trøje hvis du deler.
Mvh. Cecilie
Færingen
19. marts 2011 at 21:27Jeg som færing bliver meget iriteret over at du skriver islandsgarn og skriver islandssweater . Fordig at den sweater og guðrun og guðrun er noget vi er meget stolte over . Så vil du please ikke rætte det ! .
Hanne kwiatek
18. januar 2011 at 19:52Hej.
Har købt garn og opskrift hos Stof og Sy, men kan ikke få mønstreret til at passe. Er det mig der er noget galt med??? Eller kunne det måske være at din opskrift er bedre:) så kunne jeg vældig godt tænke mig den, hvis det er muligt.
Problemet er, at det ikke bliver ens i siderne, eller hvordan jeg nu skal forklare det-
Hilsen Hanne.
Mette Mørch
27. november 2010 at 19:27Læser jeg rigtigt at du kan strikke en islandsk sweater for 300 kr? I rigtig uld?
Du må meget gerne sende en mail, da jeg ikke så tit er på denne side!
På forhånd tak:)
Mvh Mette
stjerne
27. oktober 2010 at 19:15Er der nogen der ved om RETTEN har talt? Jeg synes det er vældig interessant :-)
Marie
30. marts 2010 at 16:51Hej piger – opskriften + garn er her:
http://www.stofogsy.dk/Garn/Is.....-Lund.html
:) Marie
Hanne kwiatek
18. januar 2011 at 20:10Den kan jeg bare ikke få til at passe.
Hilsen Hanne
Monica Hopland
1. januar 2010 at 12:39Hei Siri, har du funnet oppskrift og garn til genseren? Som vi kan få tak i Norge? Genseren er jo SÅ fin, men jeg er nokså nybegynner med strikkepinnene og behøver en strikkeoppskrift…
Og hei Liselotte, du har en flott side og som du forstår også norske lesere! Godt nytt år!
Siri Torp Nilsen Sandefjord norge
28. november 2009 at 17:09Det er greit. Det er jo lørdag i dag….. sikkert travelt. Håper virkelig noen har denne
oppskriften på sweater.. har akkurat begynt å strikke igjen…populær serie og genser
Siri Torp Nilsen Sandefjord norge
28. november 2009 at 15:44Hei. Er det noen som kan sende meg oppskrift på færøtrøye … den første genser som
Sarah Lund hadde i forbrytelsen 1… Hvit og brun mønster.
anne christoffersen
26. oktober 2009 at 21:33http://www.netgarn.dk/product.asp?product=939
hjertegarn har en kopi af den røde sweater. Se den på ovenstående hjemmeside. Anne
Maria
11. august 2009 at 12:57@ Tina….du har bare brug for en opskrift til en almindelig trøje med raglanærmer. Og så kopierer du bare mønsteret fra den berømte FÆRØ-trøje ned på et stykke kvadrat-papir….og vupti, så har du en FÆRØ-trøje :-)
Maria
11. august 2009 at 12:55En FÆRØ-trøje kalder vi det…………..ikke en ISLÆNDER! :-)
Heidi
7. februar 2009 at 23:12Stjernen er et gammelt mønster, så selve stjernen er ikke noget Gudrun og Gudrun “ejer”, men de har lavet lidt om på mønstret, men so jeg har forstået, så er det ikke meget.. Man kan gå ind på http://www.garnstudio.com og der er et par DROPS sokker som har stjerne, eller kann man også google den. Navia (på Færøerne) har også opskrift på stjerne.. :)
tina olsen
3. februar 2009 at 15:25super fin side du har her, og en god debat om den brømte sweater.
jeg har surfet rundt det meste af dagen for at finde en opskrift.
stadig ikke nogen der har denne
venlig hilsner fra
tina
Liselotte
12. januar 2009 at 22:15Nej, det kan du ikke, Kate – men tak for rosen :-)
kate
12. januar 2009 at 22:02Hejsa! kan jeg på ingen måder overtale dig til at strikke sådan en trøje til mig?? -Rigtig fin side, i øvrigt ;0)
Josefine
3. januar 2009 at 15:51Liselotte, kunne man evt. få at vide hvilket garn din trøje er strikket i? :-)
Mvh. Josefine
Josefine
3. januar 2009 at 15:38Hejsa.
Hvis der stadigvæk er nogen der leder efter et mønster på “Sarah Lund” trøjen, kan man købe både garn og opskrift på: http://www.strikkefeen.dk under modeller/ færøtrøje.
Har dog fundet ud af at de ikke sælger det originale garn mere, men noget andet som ligner.
Håber i finder noget der kan bruges ;-)
Josefine
Christina
6. september 2008 at 16:20Det virker som om, I alle sammen er sure over at to designere gerne vil tjene deres velfortjente penge.
Der er heldigvis noget der hedder pertent.
Men I kan jo selv være kreative og gå igang med at designe jeres egen “forbrydelsesgenser” også kan I jo efterfølgende udveksle opskrifter os se, hvis der er blevet bedst. I kan helt sikkert lære noget af det!!!
Jeg håber Gudrun x 2 vinder retssagen.
Vh Christina
Liselotte
10. marts 2008 at 19:14Det skal vi da vist, Susan ;-)
Susan
10. marts 2008 at 19:10Jeg fik et billede fra en faeroesk veninde – det maa naesten vaere en Gudrun og Gudrun, men nu skal vi passe paa med at strikke hoensestrik ogsaa ;-)
http://www.portal.fo/myndir/my.....5a1c67.jpg
carina
21. februar 2008 at 21:43Hej igen det var ærgeligt for det er en fed trøje
Liselotte
17. februar 2008 at 10:29Jeg tager ikke mod bestillinger på den trøje, så den må du nok bestille et andet sted, Carina.
carina volfgang bæk
17. februar 2008 at 10:05hej
jeg vil gerne bestille en trøje hos dig
Liselotte
29. november 2007 at 00:02Nej, det kan man desværre ikke, Jørgen, men jeg håber du lykkes med at finde den :-)
Jørgen KJær
28. november 2007 at 21:42Kan man bestille en trøje hos dig? Fruen er helt vild for at få en sådan.
mvh
Jørgen Kjær
Elisabet (kommer fra Island)
26. november 2007 at 21:28Har fundet link til islændertrøj, sjaler, ting til børn. alle mø. kan downlodes i pdf.
http://superbrugsen.dk/include.....opskrifter
Elisabet (kommer fra Island)
26. november 2007 at 20:46Et lille indlæg om den gode “Islænder, strikket af Færing, designet af kongelig hofleverandør HF, båret at den danske Sofie Gråbøl, trøjen som ikke er en Islænder, 8bladestjernen lavet i ca. 1836 osv. osv.”
En ægte Islænder ser sådanne her ud:
http://www.sysle.dk/shop/categ.....e-trøjer-
en ægte færøre trøje har mønster over hele trøjen.
Så hvorfor kalder de den en islænder. Det er kun en trøje.
Man kan finde en gratis opskrift på en trøje der ligner den meget på coop hjemmeside hvis de ikke har fjernet den??
PS… pas på med at vise billede og foto af Sofie Gråbøl du kan blive opkrævet 10000.- for at bruge damen som model på din side. Har selv lige prøvet det.
Joooo der er skam mere guld at spinde på den lille dame, Forbrydelsen er ikke slut endnu.
Gitte
24. november 2007 at 20:48Tjek lige http://www.syogstrik.dk, under dame. Den må være magen til.
Lotte Rosenberg
19. november 2007 at 15:18Hej. vil du lige skrive til mig privat på min mailadresse? Har et privat spørgsmål ang. Sara Lunds trøje.
Tak Hilsen Lotte
Anne
8. november 2007 at 18:24Har et stort ønske om det er noen som har indianermønster å dele. Jeg strikker en del ponchoer som jeg vil variere mønsteret på. Det trenger ikke vere et stikkemønster. Bare noen bilder så jeg kan få noen ideer. Må si på forhånd takk om det er noen som gi meg dette.
Sigrún Haraldsdóttir
5. november 2007 at 22:22Guðrun og Guðruns er rigtig gode færøske designere. De har valgt islandskt strikkemønster i sit “design” af uldtrøje, og det er helt ok. Jeg undrer mig bare over, hvorfor de ikke har brugt det færøske?
Mvh. Sigrún H.
Sigrun M Petersen
21. oktober 2007 at 20:27Guðrun og Guðruns trøjer er færøske, og ikke islandske.
De er smukke, pænt strikkede og meget populære.
Mere er der ikke at sige om den sag !
Vh Sigrun
Liselotte
28. august 2007 at 19:15Tessa – du kunne prøve at spørge dig for i en velassorteret garnforretning. De har sikkert en opskrift på noget, som er meget lig denne her.
Tessa
28. august 2007 at 18:30Jeg har ledt og ledt efter en opskrift på denne lækre sweater, men kan desværre ikke finde den nogen steder…Nogen der har den liggende eller har nogen fif om hvor jeg kan finde den henne??? :)
pia
22. august 2007 at 21:55Nogen fra Århus som har mod på at lære mig at stikke denne omdiskuterede striktrøje? Evt en jeg kan købe den af mod betaling af materialer og acceptabel arbejdsløn :-)
VIbeke
10. august 2007 at 18:40Jeg har i dag købt den nye model (endnu ikke vist i Forbrydelsen endnu) fra Gudrun og Gudrun. Jeg synes den er død smart. Den er figurstrikket, den sidder bare perfekt. Jeg her helt vild med deres nye design, hvorved at trøjen følger figuren, og den slutter ved bæltekanten. Sådan så mine sweatre altså ikke ud, dem som min mor strikkede i uld med diverse mønstre og stjerne, til mig som barn.
Dina
11. juli 2007 at 21:55Færdig og færdig ….. Godt begyndt er vist nok halvt fuldendt (det klynger jeg mig da i hvert fald til lige nu)
Lene
11. juli 2007 at 18:00Det var til Dina :-)
Lene
11. juli 2007 at 15:32Fandt siden her – blev du færdig med trøjen
Liselotte
28. maj 2007 at 11:52Dorthe, jeg har ikke en opskrift, men det er der garanteret andre, som har. Lad os se, om der kommer bud her og ellers må du ud at lede på internettet :-)
Dorthe
28. maj 2007 at 11:34Hejsa….
Sweateren er et hit, og jeg vil gerne strikke den. HAr du måske en opskrift du vil dele med os – også har vi balladen igen til efteråret når der optrædes i en ny
Liselotte
23. maj 2007 at 07:15Tak for de pæne ord, Dina – og god fornøjelse med strikkeriet :-)
Dina
22. maj 2007 at 21:23Hej.
Det her er dog en skøn hjemmeside!
Jeg elsker også at strikke – har tænkt på at lave “min egen” stjernetrøje ud fra det gratis-mønster jeg har fundet på istex.dk…
Måske kan GitteK´s pap-bedste også trylle lidt med det…
merete
3. maj 2007 at 11:08undskyld jeg ikke kan blive færdig med emnet. men igår så jeg gudrun og gudrun sweateren i en butik. den er ikke værd at se på uden en krop i den, og jeg hvis strikkebutiksejere får sagsanlæg på halsen fra g og g, vil g og g få sagsanlæg på halsen fra kunder, der alligevel synes sweateren er lidt for pauver til prisen.
merete
26. april 2007 at 14:38måske ender det med at håndarbejdets fremme lægger sag an mod gudrun og gudrun. hele sagen er da komisk. og jeg er enig i at den ikke er særlig pæn finishen på denne famøse sweater. men det er måske en del af pointen. de har jo også lavet nogle besynderlige retstrikkede nederdele med løbegang som også var topdyre og med elendig finish.
Liselotte
26. april 2007 at 00:01Irene, jeg er enig. Man kunne godt ønske sig en anden kvalitet for de penge, men det er netop navnet mere end noget andet, man betaler for hos Gudrun & Gudrun – og så designet, vel… ;-)
Irene
25. april 2007 at 21:56Pewh Dana!
Dana
25. april 2007 at 21:45Pssst, Irene:
100% enig …
Irene
25. april 2007 at 17:30Må jeg sige noget halvkontroversielt?
Jeg synes faktisk ikke trøjen er særlig pæn. Og da slet ikke pænt strikket. Designet er sjusket, maskerne for løse, ribben for løsagtig og tilfældig og …
Jeg ville forvente en betydelig bedre kvalitet for 2400,- kr.
Jeg har nok sagt nok nu.
Og så går jeg ellers helt og aldeles ind for mønsterbeskyttelse, som jeg også ved Liselotte gør det …
Dana
25. april 2007 at 15:21merete, jeg taler om at hele rapporten er nøjagtig og præcis magen til min HF-opskrift fra 1972 … det er faconen såmænd også, med figurindtagninger og hele moletjavsen.
Det er i det hele taget stort set umuligt at undgå latterligheder, når man bevæger sig rundt i et traditionelt formsprog. Eftersom strikkere er hvad strikkere er, og antallet af permutationer trods alt ikke er uendeligt, er det ved at nærme sig det umulige at præstere 100% unikater – der er altid en eller anden, et eller andet sted, der har lavet noget der ligner så snublende nær at man skal ud og bedømme banderolefarve for at kende forskel.
merete
25. april 2007 at 12:49der er meget enighed her hvad???? nu er det jo svært at være totalt nyskabende når det skal være en trøje med to ærmer osv. og det kan da godt være at stjernerne er de samme maske for maske. men rapporten er måske ikke. og det kan være yderst vigtigt når man diskuterer design. garnets kvalitet som jeg jo ikke har mærket er også vigtigt. mht prisen er det vel egentlig ikke så vanvittig dyrt. det tager sgu da 3-4 aftener at lave sådan en. mindst. det er også en designting om den er bred og 80er agtig i udtrykket eller mere kropsnær og 2000 agtig. det er da meget relevant.
det komiske i det er at de vil lægge sag an mod små strikkebutikker. jeg kunne forstå hvis det var h og m der havde stjålet designet. det er da lidt ærgerligt at de ikke føler sig flatterede over at der er nogen der gider kopiere og som interesserer sig for håndværket.
Dana
24. april 2007 at 18:44Hege Glad: På dansk ‘antiterminologi’ hedder det, som færingerne kalder en ‘bàtsmanstrøje’ en ‘islænder’. Formodentlig fordi forne tiders uldkræmmere skulle bruge et godt, mundret navn til varen. Ligesom de fleste danskere kalder et Shetland Baby Shawl for ‘et prinsesvøb’ eller (GYS!) ‘prinsetæppet’.
Vi er ikke ret gode til at kalde tingene det de faktisk hedder …. og de af os, der mener at det gør en forskel, har det af og til som Don Quixote mod vindmøllerne.
Liselotte
24. april 2007 at 18:01Jeg synes dit indspark er interessant, Dana. Morsomt og interessant, for det understreger netop min pointe, nemlig at Gudrun & Gudrun også er inspireret af noget, som allerede eksisterer. Der er åbenbart forskel på hvem der må lade sig inspirere, hvis mediernes gengivelse af Gudruns udtalelser omkring hele denne sag er korrekt.
Ja, endnu en Hege har fundet mig. Det er dejligt med alle de nordiske læsere, som kommer til her på siden :-)
Hege Glad
24. april 2007 at 17:25Men hvorfor kaller dere det en islender? Det er da ikke åttebladsroser på islendere? Dette er en islender:
http://images.google.com/imgre.....%26hl%3Dno
og da snakker jeg om klesplagget, og ikke den kjekke mannen :-)
Luna
24. april 2007 at 17:19Dana,
Måske skulle vi opfordre Håndarbejdets Fremme samt den dessigner der lavede opskriften i 2004, til at lige ringe til Gudrun og Gudrun og gi´en forbudshenstilling om kopiering og brug af mønsteret……….Måske de osse skulle ønske at få andel i fortjenesten ved trøjesalget. ;-) Bare en ide…..
Hege Glad
24. april 2007 at 17:17Design skal beskyttes, – men for noe møl. Det der er da ikke originaldesign. Tull og tøys. Og så har enda en norsk Hege funnet deg, Liselotte.
Dana
24. april 2007 at 17:01PS: Hvis jeg skal produktionsstrikke, er 2400 kr ikke ret meget for en sweater ….
Dana
24. april 2007 at 16:59Jeg har skægt nok en opskrift fra Haandarbejdets Fremme, dateret 1972.
Strikket i groft færøsk naturgarn på pinde 6½mm.
Figurstrikket og tætsiddende.
Med raglanærmer.
OG PRÆCIS NØJAGTIG SAMME STJERNE! Der er ikke en eneste maske, der sidder anderledes.
Den eneste forskel jeg kan se på de to modeller er længden af ribmanchetterne på ærmerne.
Så jeg synes osse G&G har en hel flok heste, de skal have klappet …..
Inge
24. april 2007 at 15:41Uuh det kunne være sjovt at lave en islænderudstilling, rigtig sjovt.
HenrietteB
24. april 2007 at 15:15Jeg så fornylig i en garnbutik på nettet en opskrift på en trøje, som blev solgt sammen med garn.
Det var helt, helt tydeligt at inspirationen var en Marianne Isager sweater, som jeg lige har strikket. Modellen var anderledes, men teknikken i mønsteret var helt tydeligt inspireret af Marianne Isagers model.
Det tror jeg ærligt talt ikke Marianne Isager har noget imod – hun opfordrer jo netop i sine bøger til, at vi strikkere eksperimenterer med både garner, modeller og teknikker.
Noget helt andet ville sikkert gøre sig gældende, hvis nogen direkte kopierede et af hendes design og solgte den i kommersielt øjemed. Men det er ærligt talt svært, at tage patent på strikketeknikker og mønstre, som mennesker fra Peru til Island har strikket i århundreder.
Og det er derfor jeg mener, at Gudrun x 2 er ude på tynd is her.
Hvis jeg var dem, tror jeg blot jeg ville trække på skuldrene, have tiltro til eget design og sige:
Immitation is the higest form of admiration.
:-)
Liselotte
24. april 2007 at 14:23Jeg tror slet ikke vi, som udgangspunkt, er uenige, Sunva, men hvad nu hvis jeg fortæller dig, at jeg har en identisk stjerne liggende, som jeg har tegnet for hundrede år og en formiddag siden. Det ville ikke være usandsynligt, da jeg har strikket et utal af norske og islandske sweatre, som ofte ynder at bruge stjernen som motiv og jeg kunne jo, i princippet, sagtens have lavet en magen til, for når sandheden skal frem, er det en meget enkel konstruktion, som enhver med stor sandsynlighed kunne være nået frem til med et stykke ternet papir, lidt tælleegenskaber, et maskeantal og en blyant.
Det er faktisk slet ikke usandsynligt, at den kan findes blandt mange opskrifter norden over, hvis vi skal kravle helt ud i ekstremerne.
Der er, efter min mening, ikke meget fornuft i at bruge krudt på at komme efter strikbutikker, som vælger at designe deres eget mønster inspireret af en sweater, de har stor efterspørgsel på. Det er jo ikke en præcis kopi, men et nyt mønster (eller et gammelt, som er relanceret), som ganske rigtigt ligner Gudrun & Gudruns, men også rundt regnet en million andre, hjemmestrikkede islændere. Det er ikke noget nyt Gudrun & Gudrun lancerer. Det er en kopi af hundredetusinder allerede strikkede islændere og præcis derfor synes jeg det er morsomt, at de – som selv er så tydeligt inspireret af allerede eksisterende sweatre – mener andre ikke må lade sig inspirere af deres…
Det er det sidste, som glipper for mig. Hellere bruge krudtet på at opdage, at nogen misbruger navnet end bruge det på at bebrejde andre, at de lader sig inspirere – helt som de så tydeligt selv er blevet det.
Det er for pokker gratis reklame, som jeg ser det. Er deres produkt ikke bæredygtigt i sig selv, har de naturligvis et problem, men ellers skulle de netop kunne anlægge en rimelig nonchalant holdning til tingene og læne sig tilbage i sikker forvisning om, at deres sweater naturligvis er den eneste “rigtige” og derfor sælges endnu bedre med denne gratis eksponering.
Det er at balancere på knivsæg her, men jeg synes de forvalter deres navn ringe, når de anlægger denne vinkel på sagen om sweateren. Jeg forstår deres behov for at beskytte eget design, men præcis her er der ikke innovation, men alene inspiration hentet i tidligere tiders klassisk strik. Gudrun & Gudrun må godt lade sig inspirere. Andre må ikke.
Måske er det fordi jeg ikke forstår præcis hvad det er, de ønsker at beskytte…
karen
24. april 2007 at 14:17Da jeg så “Forbrydelsen” tenkte jeg også: – en sånn skal jeg strikke! For det er jo virkelig en gammel klassiker som jeg godt husker fra 70-tallet – mønsteret er enkelt og tradisjonelt – Det er jo ren humbug å kalle dette “vårt produkt” og lage en sak av det som de to damene gjør – riktignok har de kanskje spritet den opp med litt figurnær passform – men at de skal ha funnet den opp må jo være ren løgn! Kom igjen da – Liselotte vis oss din!! – (som jeg er sikker på at er enda finere og mye mer ekte enn keiserens til 2400,-!)
sunva lassen
24. april 2007 at 13:47Hej Liselotte,
jeg læste din blog om disse trøjer fra Gudrun og Gudrun. Jeg er selv en som elsker, at strikke, og har strikket mange trøjer, også med stjernemønster, men jeg ved, at når det kommer til, at kopiere opskrifter, og sælge dem til commercielt brug, så må man passe på om man DIREKTE kopierer en ide eller et concept.
Marianne Isager har sin særlige stil, og jeg gætter, at om nogen kopierede hendes mønster så ville hon nok sige fra. Velvidende om, at design og mønster kan være inspireret -som det sikkert nok har været hos Gudrun og Gudrun- så er jeg enig med dem om, at er der talen om direkte kopi osv, og det er ikke lov, i forhold til copyright rettigheder osv. Stjerner har været strikket igennem lang tid, men jeg ved som et fakta, at Gudrun og Gudrun selv har tegnet deres stjerne. Om den ligner andre stjerner er uden tvivl ret. Men det forandrer ikke, at det er DERES design.
I Danmark har vi mange mange velkendte designere, og deres design har også været kopieret gennem tiderne, og det har også fået konsekvenser. Så man skal lige være varsom med at ikke drage for hurtige konklusioner.
Da jeg selv er fotograf, så ved jeg, at man skal være rigtig forsigtig med, at ikke direkte kopiere noget som en anden har designet, selv om ideen kom til en, uafhængig af et andet billede, og det er også tilfældet i grafiker verden ikke?
Ellers så er det en meget fornuftig og sund debat du har f’ået igang.
Vh.
Sunva Lassen
Liselotte
24. april 2007 at 12:44Nytilkomne Hege, velkommen til :-)
Nej, jeg er ikke fotografuddannet. Jeg er grafiker/tegner og tegnsprogstolk – og så ind imellem heldig, når det kommer til at tage billeder :-)
Liselotte
24. april 2007 at 12:43Ulla kan jo have ret, formuleringen kan have været anderledes og sammenhængen en helt anden, men det er såmænd ikke det jeg reagerer på. Jeg reagerer vist egentlig mere på designerduoens perspektiv, hvis det ellers står til troende.
De snakker design og kopiering som havde de opfundet den dybe tallerken – jeg postulerer, at de har kopieret akkurat lige så meget, som de strikkeforretninger, der nu angiveligt skulle spinde guld på deres design.
Nogle gange skal man pisse to gange på potten, før man rejser sig… ;-)
Vivian
24. april 2007 at 12:27Også jeg var DYBT forundret over formuleringerne i omtalte artikel – hvilken planet er de lige landet fra??? (Medmindre selvfølgelig, som Ulla påpeget, at reporteren ikke har gengivet udsagnene korrekt – men det må vi jo så vente med at tage stilling til, til der skulle dukke et evt. dementi op…)
Mange hilsner fra Vivian
Ulla
24. april 2007 at 11:04Det er ikke en smart måde at formulere sig om andre på, ganske enig.
Måske vi som læsere skulle være lidt kildekritiske.
En del af skylden for den her storm kan være en sensationslysten reporter fra en tabloidavis, der kan have plukket sætninger ud af en større sammenhæng?
Sylvia
24. april 2007 at 10:34Jeg fulgte også med på Forbrytelsen, da den gikk på Norsk tv, og la merke til genseren.
De to damer skjønner da ikke at det er GRATIS reklame/PR de får når andre kopierer genseren(som de selv har kopiert fra et gammelt mønster)
De burde “ri på bølgen” og lage opp flere gamle mønster, lage salgspakker med både garn og mønster og selge dem med sin logo på. !!!!!!!
Vår egen Peer Spook laget sin egen “Spook” genser på 80 tallet, og solgte mønster og garn som “hakka møkk”. Og for dem som ikke kunne strikke, kunne man få kjøpt genseren i bestemte butikker, til en høy pris!
Og ps: Jeg har mønsteret!!
Og Liselotte, den historien om din døvetolk-lærer varmet meg inn i hjertet!
Bibi
24. april 2007 at 09:43For at det ikke skal være helt trøjeagtig, havde jeg en nederdel som min mor strikkede med lige nøjagtig det mønster i en kant for neden, det var da jeg gik i skole, og hvor jeg hadede den forbistrede nederdel, for det var lige til drilleri også dengang var der mobning, det blev bare kaldt noget andet. Da jeg fortalte mit barnebarn om nederdelen blev jeg bedt om at strikke en til hende, men der sætter jeg grænsen. Aldrig mere det forhadte mønster.
Lone F.
24. april 2007 at 09:41Det eneste nye ved denne trøje er, at man kan se, hvad der er for og bag på kvinden! Jeg havde én, der lignede denne, men den var kæmpestor og absolut uformelig. Sådan skulle vi se ud dengang i 70’erne!
Bodil
24. april 2007 at 09:37Tjah da jeg så trøjen (i fjernsynet) var jeg sikker på at stylisten havde fundet trøjen i en genbrugsbutik :-) At den er nystrikket i model “forvasket og lidt for lille 70’er-model” er ovverraskende – og at man kan mene at man har ret til et mønster som er så brugt er rent ud sagt latterligt.
Vil gerne engang se din trøje (med tilhørende opskrift).
Karen Ramskov
24. april 2007 at 09:20Hej! Jeg er her på det sidste blevet indfanget af din blog pga dit levende sprog og fantastiske billeder – men det her er min første kommentar! Jeg må nemlig sige til dig at jeg er SÅ enig med dig og jeg har også haft sådan en trøje engang..min mor strikkede den og jeg tror jeg må hjem og lede efter opskrifter i hendes samling..for nu er der gået trods i den! Ellers må jeg pænt sidde og vente på at opskriften dukker op et eller sted på nettet :)
Super indlæg Liselotte!
GitteK
24. april 2007 at 09:00ÅÅÅårh
Kan man måske med lidt bestikkelse og en frankeret svarkuvert MÅÅÅÅSKEEE lokke et lille bitte mønster ud af nogen som ligger inde med det ;o)
Min pap-bedste vil så gerne strikke noget til mig :O)
Deborah
24. april 2007 at 08:42No offense, men jeg kan altså ikke se, hvorfor den er så populær – jeg synes den er decideret grim. Under alle omstændigheder er jeg sikker på, at din er MEGET kønnere ;-)
Britt
24. april 2007 at 08:41Helt, helt og aldeles enig. Jeg fik i den grad noget galt i halsen, da jeg først læste om det. De damer er i denne sag på aldeles tynd is, mens en hel flok erfarne strikkere står på den solide is og ser måbende til.
Moster Tulle
24. april 2007 at 08:06Man kan jo få associationer til det gode gamle eventyr “Kejserens Nye Klæder”
og ja, jeg havde også sådan en i slut-tresserne og undrede mig noget over at Sarah Lund tilsynelandende ikke havde andet tøj at tage på end den sweater, men igen DR’s økonomi er jo skrantende og når man betaler (hvad man jo så næppe har gjort) 2400 for en islandsk sweater så skal det jo gå galt.
Men helt igennem tåbeligt sagsanlæg, som Gudrun og Gudrun burde holde sig for gode til, men her er det jo så Kejseren kommer ind….
HenrietteB
24. april 2007 at 07:43Jeg tænkte præcis som du, Liselotte, da jeg læste om sagen i avisen.
Der er jo ikke tale om en nyskabelse af Gudrun x 2 indenfor strikketøj/design. Modellen er en helt almindelig klassisk raglan med stjernemønster, som det er blevet strikket siden Ruder Konge var dreng i både islandsk og norsk strikketradition. At påberåbe sig ophavsrettighed til dette er vist en anelse optimistisk.
Liselotte
24. april 2007 at 07:25Jeg har såmænd fuld forståelse for, at de ikke ønsker folk skal lukrere på deres navn og jeg ved desværre ikke, hvad disse strikkeforretninger kalder deres model, men så længe de ikke kalder den “Gudrun & Gudrun”-trøjen, men evt. nøjes med at kalde den Sarah Lund eller “trøjen fra forbrydelsen” eller lignende, er der jo ikke tale om at forbinde den model direkte med Gudrun & Gudrun.
Jeg tror, at jeg reagerer på Gudrun & Gudruns perspektiv. De fokuserer på modellen (som er ældgammel og altså ikke stor kunst) i stedet for at blive vrede over, at nogen anvender deres navn (men måske anvender ingen deres navn). De kan vel næppe mene, at ingen må kopiere deres design, som jo netop ikke er nyskabende eller unikt?
Githa
24. april 2007 at 07:09Jeg kan, som dig Liselotte godt huske, at jeg blev jokket ned i en islænder af samme type med tilhørende hue der ejede jordens største pompon.
Jeg synes måske lige de skulle klappe hesten lidt de to Gudruner.
Medmindre de to damer har lige så mange år på bagen, som den stjernebesatte uldtrøje :-)
Susan
24. april 2007 at 02:19Det moenster var da ogsaa populaert engang i 80’erne var det ikke?
Jeg husker da tydeligt vanter og huer med det moenster – maaske ogsaa benvarmere.
Det nye er nok farverne og de tykke pinde den er strikket paa :-)
Jeg tror ikke de ville vinde i retten – kun maaske over de strikkeforretninger som har solgt den som pakke.
Mette
24. april 2007 at 00:48Godt brølt løve ;-) Jeg brøler gerne med.
Hilsen
Mette
Hønsemor
24. april 2007 at 00:34Da jeg så den trøje første gang, tænkte jeg de har været i arkiverne, men det kunne jo ikke passe for FORBRYDELSEN er en nutidig historie……
Jeg har en “næsten” magen til strikket af tyndt Islanskuld i det herrens år 1969 med stjernemønster og raglanærmer og hele pivtøjet……:-))))
Nadia
23. april 2007 at 23:51Var der nogen som nævnte “nærige” “besidderiske” og eller “egendoms-terriotiale” Åhh jeg kunne bruge mange ord, men du har ret Liselotte, det her er langt ude i hampen, så langt ude, at jeg kun kan grine af det.
Gad vide, hvad frisører gør, når håret er klippet på en bestemt måde og alle kopier frisuren. ?
stik mig lige en staveplade tak ! :)
Peach Melba » Blog Archive » Gudrun & Gudrun
23. april 2007 at 23:48[…] at strikkebutikkerne stadig kan udbyde disse mønstre. For som Liselotte skriver, så kan man lave den for en slik, og spare de 2400 kr. som Gudrun & Gudrun vil have […]
Peach (Johanna)
23. april 2007 at 23:33Uha, så øjnede nogen at der kunne tjenes penge.. så skal det jo gå galt.
Men bortset fra det, så har jeg tonsvis af de trøjer. Er født på de 18 øer i Atlanten og boet der hele barndommen, næsten… havde ellers tænkt de skulle gå arv.
Karen S
23. april 2007 at 23:27Gad vide hvorfor de har set sig sure på strikkere, der gør det strikkere altid har gjort, nemlig ladet sig inspirere og derefter lave deres eget…
Og ærlig talt, så tror jeg at de “menige” strikkeres trøjer er væsentligt pænere end deres, men det er jo bare min personlige holdning ;-)
Hege
23. april 2007 at 23:23Hæ? Så tullete! 2400 kr hørtes veldig mye ut for en genser… Jeg hadde aldri betalt det for den på bildet, men…
Grunnen til jeg skriver her, er fordi jeg nettopp har oppdaget bloggen din, og jeg har blitt så fasinert av bildene du tar! Utrolig flotte bilder! Har du utdanning innenfor fotografi?
Hilsen fra Hege
Liselotte
23. april 2007 at 22:35Irene, jeg strikker da Birch… og ikke petroleum. Jeg er nemlig vildt standhaftig – ikke mandhaftig, that is!
Marianne, jeg er sikker på, at udgifterne til en xxxl alligevel ikke kan beløbe sig til 2400 kroner, når der følger gode historier med i købet ;-)
Marianne/Amager
23. april 2007 at 22:33Jeg er en rigtig god historie fortæller – af den levende slags……:-),
Måske bliver det lidt dyre da jeg skal have den i xxxl, hæ hæ
Irene
23. april 2007 at 22:31Sagde jo at Birchen ville blive tilsidesat for en gang petrolfarve … ;-)
Liselotte
23. april 2007 at 22:30Ha ha ha…
Claus
23. april 2007 at 22:28Hvor bestiller man ?
Liselotte
23. april 2007 at 22:23Jeg vil nu ikke gå så vidt som at kalde dem finker, men skal gerne indrømme, at jeg synes, at de er ude på den tynde is lige nu :-)
Tina
23. april 2007 at 22:22Jeg glæder mig til at se din trøje, når de to finker forhåbentligt har tabt diverse sager. Så kan du roligt lække både billeder og opskrift. Men den tid, den glæde!