48

At stå fast

På Olines skole er et tilbud om at blive efter skoletid. Forudsætningen for det fortsatte tilbud er, naturligvis, at ungerne kan følge de spilleregler skolen har. Der er fritidstilbud til og med 3. klasse, herefter er det slut og man kan vælge at melde sig i en klub, smutte hjem efter skoletid eller altså benytte sig af, at skolen accepterer, at man bliver deroppe efter at have fået fri.

Mange af ungerne vælger at blive på skolen om eftermiddagen. Der er computere, kammerater og dejligt udenfor. De hygger sig sammen… eller det vil sige… de skulle hygge sig sammen, gør det sikkert også, men formår altså ikke at administrere den frihed, de er blevet givet.

Lærerne kan konstatere, at børnene ikke formår at enes, men ender op i slåskampe, som kræver voksne til at stoppe og løse konflikterne. Lærerne kan konstatere, at børnene ikke formår at behandle computerne med den fornødne respekt, hvorfor de ikke virker næste morgen, når nogle af eleverne skal anvende dem til skolearbejde. Lærerne kan i det hele taget konstatere, at børnenes ophold på skolen efter skoletid ikke fungerer uden voksenopsyn.

Der er diskuteret meget. Der er udsendt advarsler. Der er snakket stolpe op og stolpe ned, for ungerne skulle vide, at det i sidste ende ville få konsekvenser, hvis de ikke formåede at tage sig en smule sammen og indføre en mere civiliseret omgang med både hinanden og inventaret.

I sidste uge kom så meldingen. Det er nu slut med at blive på skolen efter skoletid, hvis man ikke længere er en del af det etablerede fritidstilbud på skolen. Der er ganske enkelt ikke ressourcer til hele tiden at skulle intervenere i den store børnegruppe, som tilsyneladende elsker at blive tilbage, men ikke formår at indrette sig på de regler der gælder på stedet.

Børnene blev meget fortørnede over forbudet. De etablerede straks en underskriftindsamling, ville lave demonstration og følte sig i det hele taget meget forurettede.

Min datter valgte, som den eneste i hendes klasse, at undlade at sætte sin underskrift på protesten. Hendes overbevisning var, at det var rimeligt nok med forbudet, for eleverne havde selv forsømt at rette op på de mange ting, som i tiden op til var blevet påtalt som uacceptable. Hun blev meget upopulær i klassen og kom tænksom hjem i fredags, hvor forbudet var faldet.

I weekenden fyldte hendes valg usandsynligt meget. Både jeg og Kenneth har talt i mange timer med hende om hendes valg om ikke at blive medunderskriver. Hun var ked af, at de andre nu synes, at hun er illoyal fordi hun ikke støtter deres protestaktion, men hendes inderste overbevisning er, at børnene selv er skyld i det forbud, som blev resultatet i fredags.

Vi har snakket om valg og overbevisninger. Vi har snakket om integritet, svære beslutninger og det at være alene i stormvejr. Vi har talt længe om hendes valg, som enten var at skifte side og proklamere sig enig med resten af børnegruppen eller alternativt at holde fast i hendes overbevisning. Vi har talt om, at det er svært at være alene. At det ind imellem gør ondt at gå imod strømmen, men at man som menneske ind imellem er nødt til at være kompromisløs, når det kommer til de overbevisninger, vi bærer i hjertet.

Oline har valgt at stå fast. Hun har ikke skrevet under på protesten. Hun mener fortsat, at børnene selv er skyld i forbudet, som hun anser for at være en rimelig løsning på et problem, som er forsøgt løst så mange gange uden held, at det her måtte blive konsekvensen, men hun er fortsat ked af at være alene. At være udenfor er bestemt ikke rart.

Det sidste forstår jeg godt. Der findes ikke noget værre, når man er 12 år gammel. Når man har den alder, er behovet for at ligne alle de andre stort, men når det er sagt, så gør hun mig glad og stolt.

Noget af det jeg gerne vil give mit barn med i livet, er modet til at skille sig ud. Modet til at stå ved sin inderste overbevisning, selvom den måske går mod strømmen og modet til at sige højt, hvad man står for. Jeg kan se, at hun lærer i disse dage, og jeg kan også se, at hun vokser indeni af at følge sin inderste overbevisning. Det gør ondt, men det gør også godt.

Efterspillet kommer nu i form af fyraftensmøde i morgen, fordi flere forældre siden har henvendt sig til skolen med vredesudbrud over, at deres børn ikke længere kan være der efter skoletid. Gad vide om forældrene vil betale for voksenopsynet, som tilsyneladende er nødvendigt for at deres børn kan styre det generøse tilbud skolen i sin tid kom med? Ja, jeg kan næsten ikke vente med at høre, hvad Kenneth kan berette efter morgendagens møde – og sådan fik jeg så lige flaget med min holdning til den sag. Konsekvens er et begreb, som tilsyneladende er afskaffet og jeg begynder at tro, at jeg har fundet forklaringen på alle de små egoister, jeg synes at møde allevegne.

Du vil sikkert også kunne lide