Mor – Nå, hvordan gik det så med din rapport om Det Periodiske System?
Oline – Aner det ikke…
Mor – Hvad pokker mener du med det? Har du ikke afleveret den. Den skulle være afleveret for over en uge siden. Åh… har du nu igen rod i din taske og kan ikke finde en ski…
Oline – Aldeles ikke!
Mor – Hvad så?
Oline – Birgit mente ikke, at hun kunne bedømme kvaliteten. Hun ved ikke en skid om det periodiske system. Nu læser Heidi den igennem.
Mor, nu med mistænksomheden lysende ud af ansigtet – Og hvem pokker er så Heidi? Det er der da ingen i klassen, der hedder…
Oline – Nej, det er fysiklæreren på skolen.
15
15 kommentarer
Liselotte
21. februar 2007 at 01:11Jeg tror miramarmora og Luna rammer rigtigt. Det handler dybest set om at anerkende Olines lyst til at udforske det for læreren ikke særligt velfunderede stof. Læreren giver på den måde Oline en fornemmelse af at have præsteret noget særligt. Det er sådan Oline har opfattet det og det er sådan jeg også tolker det.
miramarmora
21. februar 2007 at 01:02Ulla, kan det ikke like godt tenkes at Oline får et signal om at hun har laget noe som er så godt at det skal vurderes særskilt?
Jeg synes Olines lærer nettopp ved å sende oppgaven videre belønner Olines nysgjerrighet; hun tar arbeidet hennes på alvor. Min oppfatning er at det er veldig fornuftig å vise ungdommene at man kan trekke veksler på sine omgivelser – man går til ekspertene i stedet for å synse om noe man bare kan litt om.
Gratuelerer til Oline!
Luna
20. februar 2007 at 18:26Jeg synes der er ualmindeligt flot at Oline har skrevet om det periodiske system……i den valgfri opgave. Det har åbenbart fanget hendes interesse, ellers ville hun nok ikke have valgt emnet.
Hun kan sagtens bruge sin ny-erhvervede viden når hun skal have fysik/kemi, også i folkeskolen. Jeg tror også som dig Liselotte, at det er det naturvidenskabelige fysiklæreren skal kikke på. Selvfølgelig hjælper lærerne hinanden, og en lærer ved nødvendigvis ikke alt ;-)
Det er da vildt sejt, at lave en opgave som ikke “alle og enhver lærer/voksen” kan bedømme, når man “bare” er 12 år. Tænk på hun har givet lærerne en udfordring….flot….godt gået :-)
Ulla
20. februar 2007 at 17:03Et vist kendskab til f.eks. det periodiske system er almen dannelse (gennemgås bl.a. i folkeskolen og gym) og en dansklærer selv med sproglig studenter eksamen burde kunne læse hurtigt op til Olines niveau. Det med at sige “jeg forstår ikke” sender et signal til Oline om, at det periodiske system ikke er relevant og det er legitimt ikke at vide noget om simpel naturvidenskab .
Gad vide, hvorfor naturvidenskaben er i krise og ingen vil studere det?
Liselotte
20. februar 2007 at 11:25Hannah, det er gode betragtninger. Oline er 12 år og Birgit vælger bare at erkende, at hun ikke kan tage stilling til det rent naturvidenskabelige i rapporten. Hun skal nok vurdere fornuftigt på resten, er jeg sikker på.
Oline går på en friskole, hvor der i høj grad løftes i retning af individuelle interesser, hvorfor emnet som regel også gives frit med mulighed for at hente faglig sparring på tværs af fag og lærere. Det fungerer faktisk vældig fint, men du har ret – det er så uhyggelig nemt at fratage børnene nysgerrigheden på verden. Det er den vi skal værne om, for det bærer og gør klogere gennem hele livet.
Hannah
20. februar 2007 at 10:49Nu ved jeg ikke præcis, hvor gammel Oline er, men sådan ca. 14?Det periodiske system må vel siges at høre til de absolutte musts i skoleuddannelse og almendannelse, navnlig i en tid, der skriger på viden om naturvidenskab, så at dansklæreren åbenbart så frejdigt og ugenert giver udtryk for, at hun intet ved om det, kan undre… Godt, at hun i hvert fald er ærlig omkring sin begrænsning og giver det videre. Men det sender også et signal i retning af, at det er vel nok et mærkeligt emne at beskæftige sig med. Hun kunne jo som dansklærer have taget stilling til Olines sprogbrug og formidlingsevner (muligvis i samarbejde med fysiklæreren) i stedet for blot at distancere sig.
Suzanne Brøgger har nogle betragtninger i “Sølve” (2006) om, hvordan det er hendes indtryk, at skolen, både folkeskolen og privatskolerne, suger nysgerrighed og begejstring ud af børnene, sådan at de virker dummere jo ældre de bliver.
Måske fordi børnene bliver mødt med desinteresse, når de udvikler individuelle interesser og lægger sig i selen på deres egen måde?
Liselotte
20. februar 2007 at 10:29Jeg har svært ved at tro, at hendes lektievillighed vokser, men jeg håber stadig ;-)
Talfeen
20. februar 2007 at 08:09Hey Liselotte, teenagere SKAL være dovne. De bliver mere energiske, når de bliver ældre. Promise.
Krebsinden
20. februar 2007 at 07:45Haha, det kunne have været mig det der Liselotte, at fare op som trold af en æske og tro det væreste istedet for at spørge det kære barn. Somme tider er man bare en tand for hurtig i sin konklusion.
Pst. Sikke et dejligt billede af dig du har sat op på siden :-)
Liselotte
20. februar 2007 at 01:39Det har hun skam heller ikke. Der var valgfrit emne, Nadia, så det var Oline selv, som valgte at skrive om det :-)
Nadia
20. februar 2007 at 01:03Hvorfor søren, har Birgit givet hende en opgave om det periodiske system, når hun ikke selv kan?!
*ryster lidt på hovdet*
Liselotte
20. februar 2007 at 00:08Det er ikke til at sige endnu, Sylvia, men jeg tvivler. Hun er alt for doven anlagt ;-)
Sylvia
20. februar 2007 at 00:02Der tok hun deg nok ved nesen! Er det muligens en liten professorspire du har i huset?
Liselotte
19. februar 2007 at 23:55Jeg synes det sjoveste var, at Birgit måtte videregive den. Jeg er naturligvis spændt på at høre hvordan den er blevet modtaget, nu hvor det er en ekspert, der har fået overdraget sagen ;-)
Ella
19. februar 2007 at 23:41Jeg er dybt impregneret, jeg vidste knapt nok hvad det var – ligesom jeg også kan forsvinde ud af den forkerte tangent ;-)
Hun er en sej unge :-)