At handle i den lokale Rema 1000 er en blandet fornøjelse af flere forskellige grunde. Butikken er grim og ucharmerende, til gengæld er personalet som hovedregel glade og positive. Deres pålægsmontre er, på forunderlig vis, undsluppet alle deres hidtidige forsøg på at adminstrere sidste salgsdato, til gengæld er udvalget af grøntsager bredt og varieret. Deres priser er vel gennemsnitsligt rimelige, til gengæld har tilbudsskiltene en tendens til ikke at stemme overens med den pris, som er læst ind i kassen og sådan kunne jeg blive ved.
En af hovedforklaringerne på, hvorfor jeg med mellemrum er at finde derhenne er, at den ligger små 300 meter henne ad vejen, så det er nemt og hurtigt, når jeg skal hente mælk og andre uopsættelige fornødenheder.
I dag toppede deres ekvilibristiske evner til at overleve med så ringe servicetilbud til potentielle kunder. Jeg købte 10 forskellige varer og 3 af dem viste sig, at have forkert pris indkodet i kassesystemet – naturligvis i deres favør.
At overleve er ingen kunst, hvis man har en gennemsnit på 34 kroners overpris på hver 10 varer, som løber hen ad båndet og forbi fotocellen.
Jeg tjekker aldrig mine boner. Jeg gider ikke, så i dag var en ganske særlig dag. Jeg kedede mig og talte for sjov sammen, mens jeg smed varer i kurven, hvorfor totalbeløbet undrede mig en del. Det viste sig oven i købet, at den ene fejl var en, som jeg allerede i sidste uge gjorde opmærksom på, men jeg kan pludselig se fordelen i ikke at rette prisen.
Et forsigtigt skøn over antal kunder i butikken hver dag, gør ved hurtig hovedregning bestyreren til millionær indenfor den nærmeste fremtid. Nu venter jeg bare på, at han kommer trillende i den sidste nye Mercedes, næste gang jeg parkerer min bedstemorbil dernede. Så håber jeg, at han husker at sige tak for bilen.
10 kommentarer
Liselotte
12. september 2006 at 11:55Dette her var temmelig udtalt, men som jeg skriver, så tjekker jeg sjældent. Måske skal jeg være lidt mere opmærksom fremover… :-)
Yrsa
12. september 2006 at 10:06Uha et sprængfarligt emne at bringe på banen :-) !
Det er i den grad en af mine KÆPheste ! og jeg går konsekvent i kiosken og får selv 2 kr tilbage hvis min bon ikke er rigtig.
Nogle gange kan man så være i tvivl om man har set rigtig på prisskiltet og så gider jeg ikke gå tilbage og kigge efter medmindre det er flere penge det drejer sig om.
Faktisk handler jeg helst ikke om mandagen – jeg synes der er flest fejl i stregkoderne den første dag i ugen, men hvor ER det dog irriterende.
Liselotte
11. september 2006 at 23:09Jamen jeg er altid selv ude om det, Gitte – sådan er det at have en næse, som stikker alt for langt frem ;-)
Gitte
11. september 2006 at 22:27Se, DET synes jeg jo en god historie, den du fortæller der… det er meget pudsigt, at de forkerte priser altid er i forretningens favør, er det ikke?
:-) Nu er du til gengæld selv ude om, hvis en emsig og utålmodig journalist ringer dig op og vil ha dig med i en artikel, der helst sku ha været bragt i går…
Lizelotte
11. september 2006 at 22:00*GG* Stine, det problem har min mand også — han bliver SÅ sur på div. byggebutikker, og til sidst kan vi kun handle i den dyreste … og så slækker han på sine restriktioner, for han er nemlig OGSÅ en rigtig jyde …
Stine
11. september 2006 at 21:21Uha, det er lige en historie jeg kan nikke genkendende til. Jeg bliver hidsig over at blive snydt og bedraget, og når de så efterfølgende kan finde på at være ubehøvlede, når jeg forsigtigt gør opmærksom på fejlen, så bliver jeg først violet i hele femøren. Det har ført til at der er en del forretninger, restauranter, pizzariaer m.m. som jeg demonstrativt har boykottet, for at få en lille følelse af retfærdighed i maven.
Jeg har desværre måttet opgive nogle af mine boykotter, da jeg ellers ikke ved hvordan jeg skal få mad på bordet ;)
Claus
11. september 2006 at 21:12Forlang dobbelt op på differencen – så kan de lære det! Det er med held praktiseret her…
Lizelotte
11. september 2006 at 20:37Det er simpelthen dårligt.
Jeg er godtnok så meget jyde at jeg ALTID tjekker min bon… ;-)
Liselotte
11. september 2006 at 19:26Jeg blev først rigtigt sur, da jeg opdagede, at fejlen fra den forgangne uge endnu ikke var rettet. Det kan ikke undskyldes. Øv! :-(
conny
11. september 2006 at 19:10Jeg må indrømme, at jeg bliver irriteret, selv over småbeløb i Kvicklys favør. For et års tid siden besluttede jeg mig for at bide hovedet af al skam (er det mon det, det hedder) og så gå i kiosken, hver gang der var en fejl. Derefter ville jeg så gemme alle de penge, jeg fik ud af det. Desværre er min hukommelse meget mangelfuld, så ferierejsen er der ikke sparet sammen til endnu. Men jeg har det faktisk bedre. Især fordi de er så sure ovre i den kiosk, så de har godt af at arbejde lidt for mig og min mavesurhed.
Så jeg forstår, hvad du mener :-)