Hvem er det, der bestemmer hvilke varer, der skal placeres ved siden af kassen?
Jeg ville godt have en forklaring. Jeg forstår det ikke. Kondomer, tandbørster, tandtråd og mængder af slik?
Nok er vi frisindede i Danmark, men kondomer køber vi vist stadig helst semiprivat og jeg ser ingen skræve ind over indkøbsvognen, i den meterlange kø, for at flå en pakke kondomer ned af hylden og smide den på båndet.
Jeg ser heller ikke mange kaste sig over tandbørsterne eller for den sags skyld tandtråden, fordi de lige har glemt den slags.
Slikket frister både voksne og børn i de sene eftermiddagstimer, så det kan jeg måske forklare, men resten forbliver vist en gåde for mig…
17 kommentarer
Carina
10. marts 2006 at 08:54Testenes plavering hænger vel sammen med kondomerne, enten skal man have det ene eller også det andet.
Jeg syntes det er smart de er der, for det er netop sådan en ting man glemmer at skrive på listen og når man så står der og ser dem tænker man haps dem skal jeg da lige have med ;-)
Jeg har det faktisk lidt på samme måde med tandbørster -tråd og -stikker, dem smider jeg også lige på båndet sammen med en chokoladebar.
Lizelotte
9. marts 2006 at 18:57Jeg har altså også undret mig over graviditetstestene! Det er jo ikke noget, man normalt lige impulskøber – eller den oplagte tyveri-vare… *GG*
Liselotte
9. marts 2006 at 18:22Hmmm… nu er vi så ude i noget med tyverisikring eller penge under bordet, så det bliver da mere og mere interessant ;-)
Unsent
9. marts 2006 at 14:49Noget af det der undrer mig allermest er nok at der både i Netto, Føtex og Bilka er graviditetstest oppe ved kassen, i impulskøbsektionen. Dét er mystisk! Man tænker jo ikke: “Det ku sgu egentlig godt være!” Eller jeg tænker ikke sådan, men sådan er vi jo så forskellige. Sådan noget synes jeg altså skal købes på apoteket eller i Matas, også selvom det var en pinefuld oplevelse da jeg skulle købe én på apoteket i min hjemby – de var meget lidt diskrete, og råbte nærmest: “Nå, det var en graviditetstest du skulle have!?” Kondomerne synes jeg er ok, hvis det skal være så lad det da være
Mette
9. marts 2006 at 13:34I min netto er barberblade og NesCafé ved siden af hinanden ved kassen og her fortalte butikchefen mig at hvis ikke de havde kaffen deroppe havde de mange problemer med tyveri. Det gjaldt for kaffen – ved ikke med barberbladene…
Andreas Haugstrup
9. marts 2006 at 13:13Udover at der sidder højtbetalte herrer med lange uddannelser og analyserer sig frem til de bedste placeringer er der også firmaer som betaler sig til gode placeringer. Det er ikke for sjov at der er en hel væg med Coca-Cola i min lokale Føtex.
Uden at vide det tror jeg ikke placeringen af barberblade ved kassen skyldes at det er der de omsættes bedst. Jeg tror nærmere der er tale om at Gillette betaler kassen for at få sine varer placeret netop der.
Lizelotte (før Liselotte 2)
9. marts 2006 at 09:25Jeg har faktisk hørt at barbergrej hænger deroppe, fordi de har problemer med, at folk hugger det ellers … måske er det også tilfældet med kondomerne…?
fivetosix
9. marts 2006 at 08:15Mon ikke David er inde på noget af det rigtige. Sameksponering. Den ene varer skaber et behov for den anden, som kunden ikke lige viste at han havde ;-)
Sara
9. marts 2006 at 08:01Ja de hedder space managers. Det kræver en cand.merc samt et godt it kendskab (blandt andet) at udføre deres tjans.
Liselotte
9. marts 2006 at 07:11Der sidder altså mennesker og analyserer sig frem til placeringen. Det synes jeg egentlig er interessant, men mere interessant kunne det være at høre argumenterne for placeringen af tandbørsterne, tandtråden og resten af det sortiment der ofte befinder sig ved kassen.
Jeg ser aldrig nogen købe andet end et stykke chokolade deroppe. Aldrig nogensinde. Jeg er undtagelsen, for jeg køber den fiskeolie, som også plejer at stå der.
Det var dog trist at bruge ordet “lummert” om at købe kondomer…
Gæsteblogger
9. marts 2006 at 05:40Hm… Når jeg har købt kondomer, har jeg da syntes, det var utrolig praktisk, at de hang ved kassen – fremfor at jeg skulle søge en hel afdeling igennem i supermarkedet ; -).
Jeg kan slet ikke se, det skulle være “semiprivat” (lummert) at købe prævention.
Anita
9. marts 2006 at 00:48Det er godt nok ved at være så længe siden, at jeg fristes til at spørge, hvad sådan en fætter skal bruges til, men hva´… det er vel aldrig for sent at genopdage gummiets ulidelige lyksaligheder ;o)
Henriette
9. marts 2006 at 00:19Jeg må slutte mig til koret af drenge og sige at jeg sagtens læner mig ind over kassebåndet for at fange en af kondompakkerne. Jeg har iøvrigt lagt mærke til at jeg inspicerer pakken intenst inden den forlader hænderne og nonchelant lander på båndet.. Man skal jo være sikker på at det er de rigtige der kommer med hjem.
David Blangstrup
9. marts 2006 at 00:14En barbering, frisk ånde og så regnfrakke på… det hænger da sammen! ;)
fivetosix
8. marts 2006 at 23:25Det er SPACE der bestemme varens placering i supermarkedet.
Der sidder højtuddannede folk der ved hjælp af snedige edb-programmer udregner hvor en given vare skal placeres for at opnå den højeste omsætningshastighed.
Det er ikke tilfældigt i hvilken øjenhøjde eksempelvis jomfruolien, makrel i tomat eller vaskepulveret er placeret på hylderne. – Ej heller hvad der eksponeres ved kasserne.
Selvom du ikke umiddelbart ser nogle falde over hinanden for at flå kondomer ned fra spydene. Så er det altså her de sælges bedst. Det er jo nok sådan en vare man ikke lige tænker på hvis man er inde for at handle en god bøf og noget rødvin……….meeen når man så står ved kassen og venter, så tænker man lige…..Nåååååååååå hvad kan det dog ikke føre til ? – Jeg napper lige en pakke kondomer ;-)
Kvisgaard
8. marts 2006 at 23:10Jeg vil give Rasmus ret i den påstand..
Men de ting står der vel af en eller anden årsag. Altså det må være helt specifikke varer!
Tror det har noget at gøre med at alle disse varer er “Hold kæft det var jeg lige ved at glemme, godt de står her så jeg ikke skal ud af køen for at få fat i dem” produkter..
Slikken tror jeg mest bare er for lige at friste i 11. time, og det virker jo..
Rasmus
8. marts 2006 at 22:55Jeg tror det dér med det semi-private kondomkøberi i stigende grad hører fortiden til. De yngre generationer (alle som gik i folkeskole fra slutfirserne og frem?) er vokset op med, at kondomer er lige så normale at have med sig rundt omkring som en kuglepen. Det er i hvert fald min opfattelse.