Service og salgst?kke handler om im?dekommenhed og viljen til at ville. Det er egentlig s? banalt, at det kan undre, at kun s? f? butiksansatte mestrer det.
I dag skulle jeg k?be gummist?vler til Oline. Det er ikke stor kunst, s? jeg gik ind i den n?rmeste skobutik, trak et par gummist?vler st?rrelse 37 ned af hylden, fandt prisen og blev enig med mig selv om, at med den fart hendes f?dder skyder for ?jeblikket, ville det ikke vare mange m?neder, f?r jeg igen stod med samme ?rinde. Derfor mente jeg, at de m?ske kunne findes billigere i butikken lidt l?ngere henne ad gaden.
Det viste sig, at de i den butik var i gang med en st?rre oprydning, som bet?d t?mning af b?rneafdelingen. Alt fodt?j l? enten spredt p? gulvet eller stod i kasser ude bagved. Jeg kunne ikke se gummist?vlerne noget sted, s? jeg henvendte mig til ekspedienten, som svarede: ?Ja, vi er ved at g?re klar til vinters?sonen, s? gummist?vlerne ligger ude bagved??, hvorefter jeg kiggede afventende p? hende. Hun r?rte sig ikke ud af fl?kken, kiggede lidt p? mig og sagde s?: ?Ja, jeg g?r alts? ikke ud i det rod og begynder at lede efter gummist?vler nu??.
Hvad skete der lige? L?rer man intet om betjening, kundepleje og almindelig h?flig opf?rsel, n?r man st?r i butiksl?re? Om s? man skal lyve og sige, at man ikke lige har gummist?vler hjemme nu, fordi der kommer nye varer p? tirsdag, s? g?r man hellere det end siger til kunden, at man ?ikke gider?.
Det siger sig selv, at jeg lagde mine 200 kroner et andet sted og det kan slet ikke undre mig, at HK lige for nyligt afsl?rede, at hver 5. butiksansatte oplever at f? l?st og p?skrevet mindst ?n gang om m?neden. Jeg har i hvert fald m?dt ?n af dem, som til fulde fortjener det, tidligere i dag.
7 kommentarer
Yrsa
26. august 2005 at 08:11Det var lige pr?cis hvad jeg t?nkte da jeg h?rte om HK’s unders?gelse. Der er bare for mange som ikke yder service.
Forleden gjorde jeg i IRMA opm?rksom p? at kassereren havde sl?et forkert ind da der var 4 stk for 85 men han havde sl?et 29,50 ind per stk. Jeg fik da mine 33 kr men ingen undskyldning eller noget….. DET ER DESV?RRE DAGENS DANMARK ?V !
zizi
26. august 2005 at 07:01Det er da ufatteligt …. Alts? sommetider kunne det alts? v?re lidt rart hvis man kunne genindf?rer de ganske almindelige spilleregler – der har v?ret g?ldende mellem mennesker … At hilse h?fligt. At huske at kunden er GUD eller lignende …. ?v …
Liselotte
26. august 2005 at 06:36Jeg tror du har ret Uffe. F?rre og f?rre har st?et i butiksl?re og interesserer sig i virkeligheden ikke for det de laver. De st?r i forretning, men ikke fordi de br?nder for det…
Omkring kunder, s? kan de da v?re en voldsom belastning, men det er jo netop her kunsten at kunne betjene/s?lge, kommer til sin ret. Enhver kunde l?gger potentielt penge i din forretning, s? kunsten er jo (indenfor rimelighedens gr?nser), at kunne g?re dem tilfredse nok, til at v?lge din butik.
Jeg synes ikke, at der er voldsomt meget service i forretningerne l?ngere. Jeg tror, som Uffe, at st?rstedelen af de ansatte, er mennesker uden faglig baggrund, men det handler samtidig ogs? om motivation, som er butiksejerens ansvar, ligesom det er hans ansvar, at jeg f?ler mig velbetjent. Der er i virkeligheden ikke mange incitamenter til at v?lge at st? i butik (lav l?n og lange arbejdstider), s? motivation og ejerskab er i hvert fald to elementer, som skal plejes af ejer/bestyrer, hvis det nogensinde skal blive anderledes.
Claus Madsen
26. august 2005 at 06:18Butiksbetjening er ikke hvad den har v?ret… Et er lissom at man handler i en decideret lavpris-k?de, hvor man desv?rre ikke forventer at kunne finde produktkendskab hos ekspedienten, men at man til tider f?r en endnu ringere betjening i en ‘rigtig’ forretning (hvilket det jo s? tydeligvis ikke er alligevel!) er rystende!
?g var forresten p? jorden l?nge f?r h?nsene – Dinosaur’ne lagde ogs? ?g ;)
Uffe
26. august 2005 at 06:00Et g?t: forklaringen p? den uds?gte mangel p? service kunne v?re, at f?rre og f?rre butiksansatte har st?et i butiksl?re…
http://www.haderkunder.dk er en h?jst ubehagelig side, der siger mere om, hvor mange der har valgt en forkert profession end om, hvor ?ndssvage kunder er.
Fr. M?ller
25. august 2005 at 22:47Desv?rre bliver den type butiksansatte stadig mere udbredt. Kunderne bliver ogs? v?rre og v?rre – det er sv?rt at afg?re, hvem der ?g, og hvem der er h?ne i den sammenh?ng – og efterf?lgende, hvem der kom f?rst.
Lidt historier fra den virkelige verden kan findes her: http://www.haderkunder.dk
Thomas B
25. august 2005 at 22:10Hold da op for en ko! Jeg havde bedt om en bette samtale med hendes chef. Grrr! :-)