“Ja, det bliver lige 3798,50, tak”
Jeg kigger undrende og afventende på den 55-årige nyansatte, mandlige kasseassistent i den lokale indkøbsbiks… Jeg venter…
“Ja, det bli’r altså lige 3798,50, tak…”
“Det mener du overhovedet ikke”, siger jeg stille til ham. “Se dig omkring. Der er INTET på båndet, som indikerer at det her skal beløbe sig til 3798,50, så det…”
Han kigger op på mig med et irriteret blik, bøjer sig ned over kassestrimlen og siger med en anelse bebrejdelse i stemmen: ???Jeg kan ikke se, at jeg skulle have lavet en fejl nogen steder…???.
Nå nej…
Det er da også så rigeligt en forklaring på, at jeg skal betale i nærheden af 4 tusinde kroner for en pose løg, en pose persillerod, 10 bananer, 3 forskellige mælkeprodukter og 16 ruller toiletpapir. Undskyld.
28 kommentarer
Kirstine
11. februar 2005 at 15:41Jeg vil hermed tillade mig at udr?be et trefoldigt leve for ekspedienterne i min lokale F?tex. De er bare nogle skattebasser, n?sten alle sammen. Det overordnede serviceniveau er ikke altid ok (slatne gr?ntsager, visne blomster og s?rn), men alligevel kan jeg rigtig godt li’ “min” butik.
Varehuschefen virker som en sur bisse, men de der sidder ved kasselinien har altid overskud til at sl? en t?h?, som Niels Hausgaard s? smukt siger det.
N?ja, og jeg har ogs? arbejdet i butik, s? jeg er en af de her helligfranser der vender stregkoderne opad og afstemmer mine byttepenge. Heldigvis kan “mine” kassem?nd og -damer regne .-)
JR
11. februar 2005 at 13:27Det fadme for d?rligt og langt ude at folk ALDRIG kan smide et smil p? l?berne. I stedet skal de sgu bande og svovle s? det st?r ud af ?rene p? dem. Det er kraftedderme latterligt… Hold nu k?ft og tag jer sammen og:
SMIL FOR HELVEDE…
:o) Har ogs? v?ret kasseassistent engang, og jeg ville meget gerne hae dig som kunde liselotte!
Grith
11. februar 2005 at 11:44En god weekend til alle derude – s?rligt de kasseassistenter der skal p? arbejde:-)
frk.andersen
11. februar 2005 at 11:07Ogs? en smuk weekend til dig :-)
Liselotte
11. februar 2005 at 09:39Ha’ nu en vidunderlig weekend allesammen, ikke – og husk at smile til kasseassistenten :-)
frk.andersen
11. februar 2005 at 07:35Jeg synes ogs? historien var god. Det var derfor jeg fortalte om min mat. l?rer, der virkelig m? have t?nkt at han havde spildt mange gode timer p? mig :-) Det var ogs? derfor min f?rste kommentar gik p? kommentarerne og ikke ikke Liselottes historie. Jeg sendte ogs? mange smil n?r jeg var p? arb. og fik mange retur. Jeg eftersp?rger bare tolerance, hvis man har overskuddet til det. Synes blot de f?rste kommentarer var nedladende… anyways never mind :)
Simon
11. februar 2005 at 07:14@Jie, hvis hun ikke havde en 100-mand, hvordan kan hun s? f? bel?bet op til 209,75? Fra 59,75 til 209,75 er der s? vidt jeg kan se 150 kr. Derfor skal hun under alle omst?ndigheder have en 100las og 50 kroner. But feck it. Det er fredag.
Jie
10. februar 2005 at 23:50Liselotte: Jeg grinede, og kunne godt se det komiske i det. ;)
Jie
10. februar 2005 at 23:49frk.andersen: Jeg arbejder normalt p? plejehjem, snak om d?rlige arbejdsstillinger, ringe l?n..osv. Men jeg bander da ikke de ?ldre v?k af den grund, de er afh?ngige af min hj?lp, det samme er vi af kassefolk.
Jeg kaster da heller ikke med de gamle har jeg en d?rlig dag, eller lader dem ligge i sengen fordi jeg lige har en d?rlig dag.
Jeg tror der er gode og d?rlige sider ved alle jobs, og det kr?ver s? bare, at man p? d?rlige dage kan hive sig selv op, give den service man nu en gang f?r l?n for, om man s? mener den er for ringe eller ej. :)
Liselotte
10. februar 2005 at 23:48Det er bare dig Simon… ;-)
Jeg har ogs? siddet ved kassen i Bilka – jeg valgte det selv og uanset lortejob p.g.a. indtil flere millioner forskellige ting, s? er det i sidste ende en servicefunktion og med smil bli’r dagen bare meget bedre…
Jeg oplever stort set aldrig sure kasseassistenter, men det handler i h?j grad om hvordan jeg m?der dem. Smil avler smil… uanset hvilken side af kasseb?ndet man er p?…
Historien jeg fortalte er for?vrigt ikke ment som en kritik af kasseassistenter – den var bare grotesk morsom, syntes jeg alts?…
Undskyld… ;-)
Jie
10. februar 2005 at 23:43Hvis hun ikke havde en 100-mand, s? er 200 lige s? godt, ergo kunne kassedamen give tilbage p? 50,- i stedet for et sk?vt bel?b p? 59,75,-.
Simon
10. februar 2005 at 21:31Jeg har sv?rt ved at se logikken i at give 209,75 til en regning p? 59,75. Men det er nok bare mig.
Grith
10. februar 2005 at 21:30Og mit “Lige n?jagtig” var til Jies kommentar, ikke frk. andersens….det skal vist lige pointeres.
Grith
10. februar 2005 at 21:25Lige n?jagtig:-) Har selv siddet fuldtid ved kassen i Kvickly og jeg besluttede mig for at jeg ville v?re glad, positiv og im?dekommende overfor kunderne! Samtlige af mine kollegaer havde nemlig den nyligt omtalte negative holdning der inkluderer nul smil whatsoever, og det er alts? ikke noget der hj?lper en skid! Derfor fik jeg hurtigt faste kunder og min k? var altid lang for der var ingen der gad handle med dem der var negativt ladet……s? det at v?re positiv hj?lper ALTID:-) Det er det man m?der sin verden med der kommer igen, husk det, for s?dan er det som regel.
frk.andersen
10. februar 2005 at 20:59– Nej ingen tvang mig. (Jeg vidste ikke hvad jeg gik ind til, men jeg vidste at det havde en ende, s? jeg blev.)
– Nej 7 timer er ikke tilladt. (men det skete i skyndingen)
– Ja jeg kunne have valgt et andet midlertidigt job.
Det handler ikke s? meget om mig, jeg var bare eksemplet for at fort?lle historien fra den anden side. Hvis man er 55 ?r s? tvivler jeg p? at det er dr?mmejobbet at v?re kasseassistent, men jeg kunne naturligvis tage fejl. Ikke alle her i verden har haft valget og muligheden til at indfri deres dr?mme og ambitioner. Jeg pr?ver bare p? at sige, at man ikke beh?ver sparke til dem der ligger ned i forvejen. Vi ved alle at de har ret d?rlige arbejdsforhold (arbejdstider, l?n m.m) hvorfor s? ikke bare v?re lidt overb?rende istedet for at holde p? sin ret til service og smil og blive sm?forn?rmet over den slags petitesser.
Jie
10. februar 2005 at 20:26Der var vel ingen der tvang dig til, at tage s?dan et job – du kunne have valgt et reng?ringsjob, eller andet, hvor du ikke ville st?de p? sure kunder.
Jeg tror vist heller ikke det er tilladt, at sidde 6-7 timer uden en pause. Det er i hvertfald ikke kundernes skyld. Om du s? sad 14 timer p? din flade ville jeg stadig forvente et smil. Ligesom jeg altid ligger mine varer med stregkoderne opad. Jeg har oplevet 2 der har sagt tak for hj?lpen, til trods for det rent faktisk er en stor hj?lp for kassefolkene.
Et job ved en kasse kr?ver forh?benligt., at man kan regne bare en anelse, og det eksempel der blev n?vnt kr?ver sq ikke en einstein.
Og til sidst, bliver man m?dt af en glad og smilende person ved kassen, s? tror jeg rent faktisk de fleste kunder smiler tilbage. Hader man sit job s? meget at man ligefrem kalder det et lortejob, s? burde man finde et andet.
frk.andersen
10. februar 2005 at 19:06Den blev lidt lang, men jeg havde det lige p? hjertet :-)
frk.andersen
10. februar 2005 at 19:05Det kan I sgu da ikke mene…jeres kommentarer?
Alternativt kunne man ogs? bare gl?de sig over ikke selv at have s?dan et underbetalt lortejob. Jeg var kassedame fuldtid 6 mdr i Bilka efter gymnasiet for at spare op til et ?rs ophold i Paris. Hold k?ft et helvede…hvad man ikke m?tte l?gge ?re til fordi man tog 5 min. af kundens tid pga. en forkert stregkode eller en menneskelig fejl. Jamen herregud. Nogle gange sad man der i 6-7 timer uden en eneste pause og med udsigt til en k? der bare blev ved. Og ved. Det skete ikke sj?ldent at jeg cyklede gr?dende og udaset hjem om aftenen. S? kunne jeg tr?ste mig med at jeg fik 7-8.000 udbetalt. Hvilken herreg?rd!
Det er bare s? surt og trist at sidde der og vide at man har et lortejob og alle forventer service i hoved og r?v, men ingen gider smile. Tilgeng?ld er de aldrig for fine til at sukke h?jt, rulle med ?jnene og tale ned til een, hvis b?ndet ikke lige ruller eller bonen viser fejl, for s? er man sgu ikke for klog.
I taler om hovedregning og sm??rer men hvor sm?ligt er det ikke lige at rakke ned p? den m?de!
PS: P? min f?rste vagt i Bilka ville sk?bnen selvf?lgelig at min matematikl?rer fra folkeskolen pludselig skulle st? ved min kasse med tre kasser ?l i vognen. Det var s? pinligt og jeg var i forvejen totalt stresset og rundtosset. Da jeg skulle trykke 3x*scan* ?l sneg et ekstra ciffer sig ind, og jeg kiggede op p? ham og fortalte hvor mange tusinde han skulle betale. Han mente ikke jeg havde fulgt s?rlig godt med i hans undervisning. Jeg har klaret mig OK siden.
Liselotte
10. februar 2005 at 17:30N? nej Ole, for den eneste bon jeg fik med, var den nye som endelig fremkom efter 3. gang, som bekendt er lykkens gang…
De andre to bon’er valgte de at l?gge i kassen som dokumentation for hans kreative tasteri ;-)
Ole
10. februar 2005 at 17:28Kunne du p? bonen se, hvad der gik galt?
Anita
10. februar 2005 at 16:55Jeg VIDSTE det. S?dan ;o)
Liselotte
10. februar 2005 at 16:34Ja da :-)
Anita
10. februar 2005 at 16:31– men du beholdt forh?bentlig hum?ret trods alt ? Jeg h?ber det, for det ER stadig en god dag :o)
Liselotte
10. februar 2005 at 15:46Ja, hvor tit er det lige man siger “Ja, det bliver s? lige 3798,50” nede i den lokale indk?bsbiks. Jeg sp?rger bare…
N?, men historien blev faktisk endnu v?rre, for det endte med, at samtlige varer m?tte p? b?ndet en gang til… og en gang til, fordi fjolset klumrede videre…
Det er sv?rt at blive ved med at v?re venlig og gi’ en chance, n?r varerne alle 3 gange ER pakket ned i poser, med ?n arm, og s? opleve, at der overhovedet ingen service er i forhold til at f? dem smidt p? b?ndet igen…
M?ske jeg skulle finde et andet sted at handle…
Randi
10. februar 2005 at 15:40En kasseasisstent skal aldrig, ALDRIG v?re bedrevidende og bebrejdende.
Og ja, det er utroligt s? mange butiksansatte som bliver dybt frustrerede n?r man af hensyn til b?de sig selv og dem betaler med 51 kr for et bel?b p? 46 kr. De burde n?sten have et grundkursus i “Optimering af udbetaling af byttepenge”.
Lotte
10. februar 2005 at 15:38Ha ha…man kan undre sig over logikken. Gad vide hvor tit en ekspedient egentlig siger: det bliver 3798,50, i en lokal dagligvarebiks. Der er formentlig ikke tale om en lokal afdeling med indbygget posthus, guldsmed eller tilsvarende.
L :-)
Thea
10. februar 2005 at 15:19Til den pris er der vel ?kologiske varer du har k?bt ;-)
Sikke dog et surt l?g til af en ekspedient.
Trine-Maria
10. februar 2005 at 15:19Fantastisk historie – og man ved bare, at den er helt gal med service-opfattelsen, n?r man har s?dan en oplevelse. Det er lidt ligesom, n?r man skal betale 59:75 – og giver damen i kassen 209,75 for at spare hende for arbejde – hvorefter sveden begynder at l?be af hende, mens hun st?r med sammenbidte t?nder og bander over, at kunderne er onde og at hun ikke fulgte ret meget med i matematik-timerne. Undskyld.